Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Dne 1. dubna 1987 zahájila v tehdejší Československé socialistické republice zkušební činnost Letecká záchranná služba, jejíž provoz zajišťovali pracovníci Letecké správy Federálního ministerstva vnitra. Služba tehdy používala vrtulníky Mil Mi-2, upravené pro tyto náročné úkoly. Tento typ vznikl v OKB Mil počátkem šedesátých let minulého století v rámci modernizace vrtulníků lehké a střední kategorie, kterou umožnily nové turbohřídelové pohonné jednotky.

Konstrukce Mi-2 vycházela z osvědčeného typu Mi-1. Vrtulník byl od počátku řešen jako víceúčelový pro dopravní, zemědělské a zdravotní úkoly. Koncem roku 1962 začala jednání mezi SSSR a PLR o možnostech licenční výroby Mi-2 v závodech WSK-Swidnik. První kus byl zalétán 26. srpna 1965 a do roku 1998, kdy byla výroba zastavena, vyrobili ve Swidniku přes 5 400 vrtulníků Mi-2 v různých verzích. Do Československa přišly první Mi-2 v roce 1972 k Leteckému oddílu ministerstva vnitra. Zde byly používány k nejrůznějším účelům od sledování dopravy, přes protipožární hlídky až po kontroly rozsáhlých porostů a pátrání po pohřešovaných. Základní verze Mi-2 s jednoduchým řízením pojala až osm cestujících nebo 700 kg nákladu. Mil (WSK) Mi-2, trupového čísla B-2047, byl vyroben v roce 1990. Po převzetí od výrobce byl upraven techniky pro převoz raněných při autonehodách a opatřen charakteristickým zelenožlutým zbarvením s nápisem Záchranná služba. Poté byl intenzivně využíván až do roku 1996, kdy byla služba tohoto typu u Policie ČR ukončena.

Za dobu své životnosti nalétal vrtulník 1 499 h. Do sbírek VHÚ jej převedla Letecká služba Policie ČR a následně dne 5. června 1996 přiletěl do Leteckého muzea ve Kbelích. V roce 2010 projevilo o stroj zájem Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, aby jej mohlo vystavit ve svém muzeu ve Zbirohu. Od roku 2011 je tedy prezentován v Expozici požární ochrany HZS ČR jako doklad vývoje integrovaného záchranného systému.

 

Technické parametry:

Motor 2 x Izotov GTD-350 o výkonu 331 kW (450 k) každý

Průměr nosného rotoru 14,56 m

Délka 17,42 m

Výška 3,75 m

Hmotnost prázdného letounu 2 365 kg

Vzletová hmotnost 3 350 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dostup 4 000 m

Dolet 580 km

 

Aktuálně



Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

29. 05. 2025
Dne 30. května 1945 se Pražanům při slavnostní přehlídce představili příslušníci Československé…
VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

28. 05. 2025
Nově rekonstruované prostory Armádního muzea na Žižkově umožňují nejen bohatou výstavní činnost,…