Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Dne 1. dubna 1987 zahájila v tehdejší Československé socialistické republice zkušební činnost Letecká záchranná služba, jejíž provoz zajišťovali pracovníci Letecké správy Federálního ministerstva vnitra. Služba tehdy používala vrtulníky Mil Mi-2, upravené pro tyto náročné úkoly. Tento typ vznikl v OKB Mil počátkem šedesátých let minulého století v rámci modernizace vrtulníků lehké a střední kategorie, kterou umožnily nové turbohřídelové pohonné jednotky.

Konstrukce Mi-2 vycházela z osvědčeného typu Mi-1. Vrtulník byl od počátku řešen jako víceúčelový pro dopravní, zemědělské a zdravotní úkoly. Koncem roku 1962 začala jednání mezi SSSR a PLR o možnostech licenční výroby Mi-2 v závodech WSK-Swidnik. První kus byl zalétán 26. srpna 1965 a do roku 1998, kdy byla výroba zastavena, vyrobili ve Swidniku přes 5 400 vrtulníků Mi-2 v různých verzích. Do Československa přišly první Mi-2 v roce 1972 k Leteckému oddílu ministerstva vnitra. Zde byly používány k nejrůznějším účelům od sledování dopravy, přes protipožární hlídky až po kontroly rozsáhlých porostů a pátrání po pohřešovaných. Základní verze Mi-2 s jednoduchým řízením pojala až osm cestujících nebo 700 kg nákladu. Mil (WSK) Mi-2, trupového čísla B-2047, byl vyroben v roce 1990. Po převzetí od výrobce byl upraven techniky pro převoz raněných při autonehodách a opatřen charakteristickým zelenožlutým zbarvením s nápisem Záchranná služba. Poté byl intenzivně využíván až do roku 1996, kdy byla služba tohoto typu u Policie ČR ukončena.

Za dobu své životnosti nalétal vrtulník 1 499 h. Do sbírek VHÚ jej převedla Letecká služba Policie ČR a následně dne 5. června 1996 přiletěl do Leteckého muzea ve Kbelích. V roce 2010 projevilo o stroj zájem Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, aby jej mohlo vystavit ve svém muzeu ve Zbirohu. Od roku 2011 je tedy prezentován v Expozici požární ochrany HZS ČR jako doklad vývoje integrovaného záchranného systému.

 

Technické parametry:

Motor 2 x Izotov GTD-350 o výkonu 331 kW (450 k) každý

Průměr nosného rotoru 14,56 m

Délka 17,42 m

Výška 3,75 m

Hmotnost prázdného letounu 2 365 kg

Vzletová hmotnost 3 350 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dostup 4 000 m

Dolet 580 km

 

Aktuálně



Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

31. 10. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…
Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

29. 10. 2025
U příležitosti státního svátku 28. října udělila ministryně obrany Jana Černochová čtyři…
Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

28. 10. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem, armáda i…
Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…