Letoun Let L-410 UVP

Letoun Let L-410 UVP

Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen národním podnikem Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro něž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT6A-27 o výkonu 533 kW (724 k), poprvé vzlétl 16. dubna 1969. První sériově vyráběné letouny L-410 A měly ještě kanadské motory, ale již následující verze L-410 M byla vybavena československými M-601 A. Podle požadavků sovětského zákazníka vznikla verze L-410 UVP se zkráceným vzletem a přistáním. Původně ji poháněly M-601 B a lišila se také zvětšeným rozpětím křídel i dalšími úpravami.

Na základě zkušeností z provozu byla vyvinuta ekonomičtější varianta L-410 UVP-E a vznikly také další modifikace, jako například víceúčelová transportní L-410 T a fotogrametrické L-410 FA a L-410 FG. Celkem bylo vyrobeno přes 1 100 letounů L-410 Turbolet, z toho více jak 800 jich bylo dodáno do bývalého SSSR, další šly do mnoha států celého světa. Řadu verzí L-410 používalo i naše vojenské letectvo. Jedním z nich byl i stroj L-410 UVP trupového označení 1504 a výrobního čísla 851504. Letoun byl vyroben v červenci 1985 a od září toho roku do února 1991 létal v Sovětském svazu s imatrikulací CCCP-67537. Do Československa se stroj vrátil k 1. generální opravě a poté byl předán VÚ 8407 Praha do Kbel. Létal až do 24. června 2003, kdy s ním posádka pod velením mjr. Karla Lindovského uzavřela jeho letový účet. Měl celkem nalétáno 5 319 h a 7 120 startů. Poté byl dlouhodobě konzervován a v roce 2006 převeden do sbírek VHÚ. Od té doby je vystavován ve venkovní expozici Leteckého muzea.

 

Technické údaje:

Motor: 2 x M-601 D (8) o výkonu 540 kW (734 k) při 100,4 % otáček generátoru plynů

Rozpětí 19,48 m

Délka 14,467 m

Hmotnost prázdného letounu 3 700 kg

Vzletová hmotnost 5 700 kg

Cestovní rychlost 368 km/h

Cestovní dostup s kyslíkovým vybavením 4 200 m

Dolet 1 190 km

Aktuálně



Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

22. 10. 2025
Šestého října 1950 se poprvé slavil hlavní svátek „Den Československé armády“ na…
Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

22. 10. 2025
Upozorňujeme zájemce o návštěvu Leteckého muzea Kbely, že mimořádně bude otevřeno také…
V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

21. 10. 2025
Nová výstava v Národním památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína komplexně…
Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

20. 10. 2025
Oznamujeme, že Knihovna Vojenského historického ústavu Praha bude v pondělí 27. října…
Budování zbrojního průmyslu pro výrobu pěchotních zbraní v prvním desetiletí existence republiky. Shrnutí přednášky kurátora VHÚ Praha Jana Skramoušského

Budování zbrojního průmyslu pro výrobu pěchotních zbraní v prvním desetiletí existence republiky. Shrnutí přednášky kurátora VHÚ Praha Jana Skramoušského

20. 10. 2025
Konec války a rozpad rakousko-uherské monarchie postavil nástupnické státy před řadu problémů,…