Důstojníci pěchoty, kolem 1632

Důstojníci pěchoty, kolem 1632

Polovina listopadu roku 1632 se stala svědkem jedné z nejznámějších bitev třicetileté války. Císařské vojsko za sebou mělo pro tento rok mnoho potyček se Švédy a vrchní velitel císařské armády Albrecht z Valdštejna měl za to, že končí standardní období bojů, sváděných obvykle od jara do podzimu. Počasí věštící blízkou zimu ostatně táboření v poli příliš nepřálo. Valdštějn tedy zamířil do Saska s úmyslem přezimovat v Lipsku. Jeho protivník, švédský král Gustav Adolf, ho však chtěl překvapit a přimět k rozhodující otevřené bitvě, jíž se císařský velitel až dosud takticky vyhýbal. Záměr švédského panovníka však nevyšel podle plánu, neboť postupující švédské síly 15. listopadu předčasně narazily na Valdštejnův zadní voj a blížící se švédské vojsko tak bylo prozrazeno. Albrecht z Valdštejna se okamžitě začal připravovat k bitvě a povolával zpět oddíly, které se od jeho vojska již oddělily za účelem přezimování. Bitva začala až 16. listopadu hodinu před polednem, tedy později, než měl Gustav Adolf v úmyslu. Jeho vojsko nicméně získávalo už od počátku převahu a rychlému tragickému konci císařské armády zabránil až příjezd jízdy generála Pappenheima, který sice dokázal postupující Švédy zastavit, avšak sám krátce na to v důsledku vážného zranění padl. Zanedlouho poté však padl ve stejné části bojiště, tedy na císařském levém křídle, i švédský král, když osobně vedl útok jízdy. Bitva pak pokračovala až do soumraku s velkými ztrátami na obou stranách. Tehdy se Valdštejn rozhodl stáhnout za hradby Lipska, krytý podporou Pappenheimovy pěchoty, která dorazila až v tuto chvíli. Bitva u Lützenu tak skončila Pyrrhovým vítězstvím Švédů – podle dobového zvyku platili za vítěze, protože podrželi pole, ale jejich panovník a současně vrchní velitel padl.

Dvojice identických figurek představuje důstojníky švédské pěchoty. Oba muži v šedých kloboucích jsou oděni do modrých nohavic (plunder) a žlutobéžových kabátců, zdobených na lemech a zapínání u jedné figurky červeně, u druhé hnědě. Kolem krku je bíle znázorněn krajkový límec košile. Pleťový odstín je zastoupen pouze na obličeji, šedostříbrná metalická barva se nachází na jílci a koši meče spolu s čepelí a hrotem barokní halapartny. Hnědá barva byla aplikována v několika různých odstínech pro znázornění ratiště halapartny, podstavce, kůže bot, rukavic a pochvy se závěsem. Příslušnost důstojníků ke švédskému vojsku znázorňuje žlutomodrá kombinace kolorování peří na klobouku, šerpy v pase a třapci na halapartně.

Soubor figurek byl do sbírky Vojenského historického ústavu získáván průběžnými nákupy v období 60. let minulého století.

 

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…