Mil Mi-1 A

Mil Mi-1 A

Lehký víceúčelový vrtulník Mi-1 byl ve své době jedním z nejrozšířenějších typů své kategorie, především ve státech východního bloku. Jednalo se o celokovovou konstrukci pro pilota a dva až tři cestující s jedním nosným a jedním vyrovnávacím rotorem, poháněnou pístovým hvězdicovým vzduchem chlazeným motorem. Byla vyvinuta v OKB Mil a sériově stavěna od počátku padesátých let minulého století. Od roku 1956 pak byla také v několika variantách vyráběna licenčně v Polsku pod označením SM-1. Od roku 1959 používalo typ i československé vojenské letectvo, které část dodávek na čas poskytlo Svazu pro spolupráci s armádou pro výcvik záložních pilotů vrtulníků.

Vrtulník evidenčního čísla 11005 byl vyroben v polském závodě Wytwórnia Sprzetu Komunikacyjnego (WSK) Swidnik v sovětské licenci typu Mi-1 A. Zálet provedl tovární pilot Stanislaw Gajewski dne 23. 2. 1959. Za českou stranu poté převzal vrtulník záletem 21. 4. 1959 mjr. František Jindra u VÚ 8041 Klecany. První Generální opravu absolvoval v Leteckých opravnách Trenčín v roce 1967 při 360 h. Dne 6. 7. 1972 bylo stroji vydáno civilní Osvědčení o letové způsobilosti Státní leteckou inspekcí a dostal imatrikulaci OK-NVB. Poté dále sloužil ve Svazarmu pro výcvik záložních vrtulníkových pilotů, patrně až do konce roku 1973, kdy byl předán opět do LOT k II. GO. Stroj byl od roku 1964 zapsán ve stavu VÚ 7336 Havlíčkův Brod, tam se také po II. GO vrátil, ovšem již k VÚ 3448. Po vyčerpání stanoveného rezurzu letových hodin byl převeden do sbírky VHÚ. Do Leteckého muzea Kbely byl přeletěn z Havlíčkova Brodu dne 1. 9. 1977 záložním vojenským pilotem a známým leteckým publicistou panem Oldřichem Soukupem. V té době měl vrtulník nalétáno 864 h 37 min při 1 247 startech. Zmiňovaný stroj se vyznačoval ještě jednou zvláštností. Patrně při návratu do stavu vojenského útvaru se zjistilo, že trupové číslo 1005 je již obsazené, a proto tento exponát, asi jako jediný v naší armádě, dostal pětimístný evidenční kód 11005, se kterým létal až do konce své aktivní služby.

Motor polská licence sovětského AI-26 V označovaná jako LIT-3 o výkonu 423 kW (575 k)

Průměr nosného rotoru  14,35 m

Délka trupu  12,1 m

Výška  3,3 m

Prázdná hmotnost  1 817 kg

Vzletová hmotnost  2 406 kg

Max. rychlost 176 km/h

Dostup  3 000 m

Dolet 350 km

Aktuálně



Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

18. 09. 2025
První ročník Army Film Festivalu se bude konat v kině Atlas a také…
Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

17. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

17. 09. 2025
Přednáška o pozoruhodném mezinárodním projektu věnovaném pátrání po původu a válečných osudech…
Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…