Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Krátce po 2. světové válce začal náš letecký průmysl produkovat letadla vybavená zdařilými invertními motory řady Walter Minor. K lepšímu využití výkonů těchto motorů a pro větší ekonomiku provozu byly pro ně požadovány příslušné stavitelné vrtule domácí produkce. Takto zvolené pohonné jednotky by pak měly větší šanci na uplatnění i v mezinárodním měřítku.

První z našich sériově vyráběných vrtulí byla elektricky přestavitelná vrtule V-401 se dvěma dřevěnými listy. Na ní pak navazovala vyspělejší V-405 s vyměnitelnýli duralovými listy a větší letovou životností. V sériové konstrukci Závodů Jiřího Dimitrova n.p. (jak se tehdy Avia oficiálně názývala) z ní pak vznikla vrtule V-406 se zesíleným vrtulovým nábojem a změněným uložením vrtulových listů.

Z technického hlediska šlo opět o dvoulistou celokovovou vrtuli s výměnnými duralovými listy, jejíž hlava byla opatřena mohutným duralovým aerodynamickým krytem. Listy vrtule byly přestavovány elektromechanicky, pomocí důmyslného hřebenového systému. Bylo možné ji montovat na motory o výkonu 100 až 160 k.

V praxi byla vrtule odzkoušena a homologována pro motory Walter Minor 4-III a Walter Minor 6-III. S nimi pak byla krátce montována na letouny Aero Ae-45 a první kusy Let L-200 Morava. Většímu rozšíření V-406 nedošlo, protože ji záhy ve výrobě nahradila dokonalejší a odolnější vrtule Avia V-410, kterou bylo možné montovat i na modernější letecké motory řady M-337 a M-332 s vyššími otáčkami i výkonem. S těmito pohonnými jednotkami pak československý letecký průmysl zaznamenal velké obchodní úspěchy jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

V roce 2020 získal VHÚ do sbírky darem od soukromníka poměrně vzácnou kompletní vrtuli Avia V-406, upravenou jako upomínkový předmět a doplněna věnovací tabulkou s textem: „Za dobrou spolupráci věnuje Avia Letňany, 1962. Elektricky stavitelná vrtule V 406 pro letoun L 200 – Morava, výrobek Avia – Letňany – rok 1960“.

Vrtule o průměru 1 850 mm měla leštěné duralové listy v barvě kovu s modrými konci, nesoucími tradiční znaky Avie. Modrý dvoudílný aerodynamický kryt o průměru 350 mm byl napevno spojen s kadmiovanou ocelovou vrtulovou hlavou. Celková výška vrtule byla 470 mm a hmotnost 30 kg.

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…