Stíhací letoun MiG-15 bis, výr. č. 530738

Stíhací letoun MiG-15 bis, výr. č. 530738

Mezi velice zajímavé proudové letouny ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ bezesporu patří i jeden z prvních stíhacích MiGů-15 bis, trupového čísla 0738. Jedná se o standardní frontový stíhací letoun sovětské konstrukce, který byl pro naše letectvo vyráběn licenčně také u nás. V roce 1958 sloužilo u našich útvarů 432 kusů MiG-15 bis, včetně strojů dodaných ze SSSR.
Tento kus byl vyroben právě v SSSR v závodě č. 21 v Gorkém, patrně v únoru 1950 jako Typ 53. Je zajímavé, že se jedná o jedinou „patnáctku“ ze sbírek VHÚ, která byla vyrobena v Sovětském svazu. Letoun nese ještě charakteristické znaky původních MiG-15, ale je již osazen silnějším motorem VK-1 A o tahu 26,47 kN při 11 500 ot/min. Na první straně jeho letového zápisníku je uvedeno k datu 20. 4. 1953, kdy byl stroj převzat čs. stranou, že letoun má nalétáno 170 h 19 min při 290 startech. Stroj převzal v srpnu 1953 VÚ 6354 Brno a ten jej předal 3. letecké divizi v Mladé. Zde sloužil k přeškolování nových letců, jeho posledním pilotem byl známý plk. Josef Mošna. Zdá se, že celá série těchto prvních MiG-15 bis měla již z výroby technologické vady a proto bylo sovětskou stranou doporučeno je vyřadit z letového provozu. Proto byl tento stroj v dubnu 1955 předán Vojenské technické akademii Antonína Zápotockého v Brně. Zde sloužil jako učební pomůcka až do roku 1964. V květnu 1967 byl vyřazen z výuky a předběžně určen pro nově vznikající Letecké muzeum. Podle záznamů na něm byla provedena renovace v červenci 1975 u VÚ 3888 Přerov, kdy na něj byla nanesena fiktivní "korejská" kamufláž podle návrhu známého leteckého publicisty Jiřího R. Moravce. Poté byl vždy vystaven pouze ve venkovní expozici. Tím během času bohužel značně utrpěl. V roce 2004 byl rozebrán a uložen v depozitáři. Dalším krokem by měla být celková renovace, aby se znovu zaskvěl ve své původní kráse.

Struktura výrobního čísla tohoto letounu je podle ruského badatele K.K. Vasilčuka tato:
53 - označení typu
0 - rok výroby (1950)
7 - č. výrobního bloku
38 - pořadí v bloku


Technické údaje

Rozpětí: 10,08 m
Délka: 10,10 m
Výška: 3,70 m
Prázdná hmotnost: 3 681 kg
Max. vzletová hmotnost: 6 038 kg
Max. rychlost: 1 076 km/h
Dostup: 15 500 m
Dolet: 1 330 km

Aktuálně



Přijďte dnes podvečer do centra Prahy na křest knihy historika VHÚ Praha Jiřího Plachého

Přijďte dnes podvečer do centra Prahy na křest knihy historika VHÚ Praha Jiřího Plachého

23. 06. 2025
Dobrovolnická svatováclavská rota - poměrně známá kolaborantská jednotka, která byla vydávána za…
Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…