Letoun Aero L-60 Brigadýr OK-KOS, výr. č. 001

Letoun Aero L-60 Brigadýr OK-KOS, výr. č. 001

V expozici Leteckého muzea Kbely se nachází zemědělská verze známého letounu L-60 Brigadýr. V roce 1951 vypsalo MNO soutěž na projekt víceúčelového třímístného letounu, který měl nahradit dosud užívané stroje K-65 Čáp (Fieseler Fi 156 Storch). Ze soutěže vyšel vítězně návrh LB-60 podniku Aero. Projekt označovaný XL-60 začal realizovat kolektiv pod vedením Ing. Ondřeje Němce, po jeho smrti pak pokračoval vývoj pod vedením Ing. Zdeňka Rubliče. Vzhledem k nedostatku výrobní kapacity byl prototyp stavěn v Orličanu Choceň. Protože nebyl ještě dokončen vývoj motoru M-208 B, byl prototyp zalétán 24. prosince 1953 ještě s motorem Argus As 10 C používaným v Čápech. Prototyp s motorem M-208 B (Praga Doris B) vzlétl poprvé 8. června 1954. Druhý prototyp (OK-JEA) byl stavěn v zemědělské verzi a dostal jméno Brigadýr, které se později ujalo pro všechny varianty. Třetí upravený prototyp (V-01), který poprvé vzlétl 28. června 1955, představoval vojenskou modifikaci s kulometem MG 15 ráže 7,92 mm a dvěma pumovými závěsníky. Po skončení státních zkoušek začala roku 1956 sériová výroba, která do roku 1959 dala celkem 273 strojů všech verzí. Vystavený letoun byl vyroben v roce 1956 jako první sériový kus. Z výroby byl předán jako nevystrojený speciálním zařízením k záletu 10. srpna 1956 a v září 1956 prošel komisionálním přijetím. Potom byl předán VZLÚ ke zkouškám přídavných zařízení. Dne 8. listopadu 1962 mu bylo Státní leteckou správou vydáno Osvědčení o způsobilosti k létání č. 3276, majitelem byl uveden Moravan n.p. Otrokovice. Poslední let byl proveden dne 30. srpna 1965 jako zkušební práškovací v Kunovicích pilotem Františkem Svinkou. Stroj celkem nalétal 444 h 42 min při 2 441 letech. Z čs. leteckého rejstříku byl vymazán v roce 1966.

Do sbírek budoucího Leteckého muzea VHÚ byl předán Moravanem Otrokovice na počátku roku 1967. V letech 1984–86 byla v Aerotechniku Kunovice na letounu provedena revize a poté byl trvale instalován v expozici.


Technická data

Motor: Praga Doris B o výkonu 220 k
Rozpětí: 13,96 m
Délka: 8,54 m
Hmotnost prázdného letounu: 1 092 kg
Vzletová hmotnost: 1 460 kg
Maximální rychlost: 193 km/h
Dostup: 4 500 m
Dolet: 660 km

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…