Kurýrní letoun Piper L-4 H Cub, výr. č. 12234

Kurýrní letoun Piper L-4 H Cub, výr. č. 12234

Ráno dne 16. prosince 1944 začala mohutná a hlavně neočekávaná německá protiofenzíva, která je u nás známá jako Bitva v Ardenách. Německé obrněné svazky učinily ve frontové linii hluboký průlom a postupovaly směrem na Antverpy a Brusel. Překvapivý útok byl mimo jiné umožněn velice nepříznivým zimním počasím, kdy nemohla vzlétat spojenecká letadla. Zásluhu na tom, že se spojeneckému velení podařilo udělat si představu o rozsahu průlomu, měla také malá průzkumná letadla, kterým se říkalo "Grasshopper", mezi něž patřil i známý Piperův "Cub". Po odchodu šéfkonstruktéra C. G. Taylora ze společnosti Taylor Aircraft Corp. byla továrna druhým společníkem přejmenována na Piper Aircraft Co. a počala produkovat mírně upravený úspěšný E-2 Cub, ze kterého se stal Piper J-2 Cub. Dalšími změnami pak vznikl slavný typ J-3. Stroj byl nabízen ve třech verzích podle určení a vybavení a mohl se lišit také typem a výkonem motoru. Nejvíce se rozšířil s motorem firmy Continental. Před vstupem USA do války opouštěl továrnu v Lock Havenu každých sedmdesát minut jeden Cub. Civilní J-3 se vyráběly až do roku 1942, kdy je nahradila vojenská verze L-4, ze které byla nejpočetnější varianta L-4 H, které se vyrobilo na 1 800 kusů. Po 2. světové válce sloužily tyto letounky také v československém letectvu jako spojovací pod označením K-68, nebo cvičné jako C-8. V Leteckém muzeu VHÚ je vystaven Piper L-4 H ve fiktivním čs. zbarvení. V naší republice se totiž dochoval pouze jeden stroj tohoto typu a to v NTM.

Kbelský Piper pochází z Polska, kde skončil na letišti Bielsko-Biala s původní imatrikulací SP-AHB. Je zajímavé, že některé jeho části použil E. Peniažek, zřejmě místní aviatik, ke stavbě letounu Kukulka se kterým pak ulétl do Spolkové republiky Německo. Zbylé části draku bez motoru byly VHÚ darovány Aeroklubem Republiky Polské dne 14. prosince 1972 na přechodu v Českém Těšíně. Poté proběhla na letounu rozsáhlá renovace techniky Leteckého muzea a ta byla ukončena 25. dubna 1974 slavnostní motorovou zkouškou a instalací stroje do expozice.


Technická data

Motor: Continental A-65-8 o výkonu 65 k
Rozpětí: 10,76 m
Délka: 6,82 m
Hmotnost prázdného letounu: 335 kg
Vzletová hmotnost: 555 kg
Maximální rychlost: 140 km/h
Dostup: 3 500 m
Dolet: 350 km

Aktuálně



Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pohled z nebe do pekla

Pohled z nebe do pekla

04. 11. 2025
Fotografie, která v době první československé republiky sloužila k výcviku leteckých pozorovatelů, přináší unikátní…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…
Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

29. 10. 2025
U příležitosti státního svátku 28. října udělila ministryně obrany Jana Černochová čtyři…
Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

28. 10. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem, armáda i…