Avia CS-199

Avia CS-199

12. 08. 2018

Avia CS-199 byla dvojmístnou variantou řadového stíhacího letounu S-199, kterým byly naše letecké pluky vyzbrojené na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století.

Na území Československa zůstalo po skončení 2. světové války velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K. Bylo rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Hlavním dodavatelem rekonstruovaných “stodevítek” byla továrna Avia. Vzhledem k nedostatku původních motorů Daimler Benz DB 605 bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211). Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie.

Některé zvláštní letové vlastnosti S-199 si vynutily stavbu dvoumístné varianty pro přeškolení na typ. Úpravami cvičné Bf 109 G-12 a trupů jednomístných letounů vznikla verze označovaná CS-199. V letech 1947–51 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. a 105. perutě IDF/AF.

K nejvzácnějším exponátům Leteckého muzea VHÚ patří dvoumístný stroj Avia CS-199 trupového kódu UC-26 a výrobního čísla 565. Ten svojí leteckou službu ukončil v Leteckém učilišti Prostějov. Na základě upozornění leteckého instruktora mjr. Zbyňka Jandy byl pak nalezen na dvoře školy v Čelechovicích u Prostějova. Odtud byl v listopadu 1966 převezen do Vojenských opraven Přerov. V letech 1967–68 na něm byla provedena generální oprava v n. p. Avia Letňany. Poslední práce dokončili technici muzea v roce 1972. Jeho zbarvení pak odpovídalo provedení jak letoun sloužil v Leteckém učilišti Prostějov koncem 40. a začátkem 50. let minulého století.

Technická data:

Motor: M-211 (Jumo 211) o výkonu 992 kW (1 350 k)

Rozpětí 9,92 m

Délka 8,94 m

Hmotnost prázdného letounu 2 600 kg

Vzletová hmotnost 3 500 kg

Maximální rychlost 440 km/h

Dostup 9 000 m

Dolet 800 km

 

Jan Sýkora

 

Aktuálně



Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…
Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

24. 11. 2025
Ludvík Svoboda je částí společnosti vnímán kriticky, jako státník, který zklamal. Asi…
Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

23. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…