Aero A-12

Aero A-12

Na podzim 1923 zalétal šéfpilot továrny Aero Josef Novák nový dvoumístný pozorovací dvouplošník. Tato konstrukce dala základ rozvětvené řadě, která se s mírnými úpravami udržela ve výrobě více než deset let. Ještě před záletem prototypu objednalo MNO v dubnu 1923 dvě série strojů A-12, celkem 50 letounů. Poté následovaly ještě dvě objednávky, jedna v listopadu téhož roku na 26 strojů a v prosinci 1924 na dalších 18. Sériová výroba probíhala v letech 1923 až 1925 v nových továrních objektech firmy Aero ve Vysočanech. Letoun se veřejnosti představil na 3. mezinárodní letecké výstavě v Praze v květnu 1924. Šest letadel tohoto typu se ve stejném roce účastnilo druhého ročníku rychlostního závodu o Cenu prezidenta republiky, kde získaly první a druhé místo v kategorii A a první tři místa v kategorii C. Stroje A-12 dosáhly také řady mezinárodních a národních rekordů, zejména v rychlosti s užitečným nákladem na tratích o délce 100 a 200 km. Stal se také prvním letounem, u něhož byly zavedeny soustavné pevnostní zkoušky celého draku, jenž odborná komise namátkou vybrala z dohotovené série. Letouny pak řadu let spolehlivě sloužily v našem letectvu a některé z nich byly poté odprodány do soukromých rukou. Přesto se žádný originální stroj nedochoval. Proto byla na základě původní dokumentace a s využitím motoru Maybach a originální vrtule Aero v letech 1980-82 postavena v Leteckých opravnách Trenčín věrná replika A-12. Stroj, který měl funkční všechny systémy včetně motoru, nesl standardní tříbarevnou kamufláž z dvacátých let minulého století, praporové znaky a symbolické označení Leteckého pluku 3. V dubnu 1982 byl slavnostně předán do Leteckého muzea VHÚ a po předvedení veřejnosti umístěn v expozici, kde se nachází dodnes.

Motor Maybach Mb IVa o výkonu 240 k (176 kW)

Rozpětí 12,80 m

Délka 8,30 m

Hmotnost prázdného letounu 1 080 kg

Vzletová hmotnost 1 600 kg

Maximální rychlost 201 km/h

Dostup 7 500 m

Dolet 760 km

Výzbroj 1 kulomet Vickers ráže 7,7 mm a 2  kulomety Lewis 7,7 mm v otočném střelišti

až 200 kg pum

Aktuálně



PF 2026

PF 2026

23. 12. 2025
Krásné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok 2026
Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

23. 12. 2025
Touto dobou před osmdesáti šesti lety se příslušníci československé branné moci ve…
Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

23. 12. 2025
Svátky, které se i daleko od domova nesly ve znamení soudržnosti, tradic…
Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…