Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Jedním z méně prezentovaných exponátů Leteckého muzea VHÚ je Aero L-29 RS. Šlo o jednomístnou variantu známého cvičného proudového stroje L-29 Delfín, ovšem upravenou z cvičně-průzkumné verze L-29 R. To byla dvojmístná varianta Delfína, nesoucí kromě standardního vybavení i speciální lafetu pro umístění leteckých fotoaparátů AFP-02, NFP-02 nebo ŠFP-02, umožňujících svislé i šikmé snímkování terénu.

Pro zvýšení doletu této verze byly na konce křídel umístěny poměrně velké palivové nádrže, každá o objemu 200 litrů. Všechny tyto úpravy však znamenaly výrazný nárůst hmotnosti verze „R“, která se spolu s nevýhodným provozním spektrem projevila na snížené životnosti draku. Průzkumných variant L-29 bylo vyrobeno na 200 kusů, ale výše zmíněné nevýhody si v sedmdesátých letech minulého století vynutily jejich úpravu celkovým odlehčením konstrukce.

Přestavby byly realizovány v Leteckých opravnách Trenčín a zahrnovaly odstranění vybavení zadního pilotního prostoru, včetně vystřelovacího sedadla, odstranění kamer z trupové lafety a demontáž přídavných nádrží z konců křídel. Stroje poté létaly jako jednomístné a sloužily převážně pro pokračovací výcvik vojenských pilotů. Takto upravené Delfíny byly využívány v našem letectvu do počátku devadesátých let minulého století, kdy počaly být vyřazovány z výzbroje. Náš exponát byl vyroben v bloku 28. série v Aeru Vodochody v roce 1968 jako L-29 R.

Po přestavbě na standard RS v Leteckých opravnách Trenčín sloužil převážně na Slovensku a do sbírek Leteckého muzea VHÚ byl přeletěn v červenci 1991 od VÚ 3840 Prešov. Poté byl poměrně dlouho odstaven ve vnějším depozitáři Leteckého muzea, až byl v roce 1997 dlouhodobě zapůjčen do Středního odborného učiliště dopravního v Praze Ruzyni jako učební pomůcka. Zde na něm postupně studenti učiliště pod odborným pedagogickým vedením provedli řadu konzervačních zásahů, které tomuto velice zajímavému letounu navrátily jeho původní vzhled.

 

Hlavní technické údaje

Délka 10,81 m

Rozpětí 10,29 m

Výška 3,126 m

Prázdná hmotnost 2 320 kg

Maximální rychlost 610 km/h

 

Aktuálně



Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…
Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

24. 11. 2025
Ludvík Svoboda je částí společnosti vnímán kriticky, jako státník, který zklamal. Asi…
Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

23. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Krvavý přízrak jménem Filature

Krvavý přízrak jménem Filature

21. 11. 2025
Od října 1944 se Čs. samostatná obrněná brigáda ve Velké Británii (Czechoslovak…