Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Jedním z méně prezentovaných exponátů Leteckého muzea VHÚ je Aero L-29 RS. Šlo o jednomístnou variantu známého cvičného proudového stroje L-29 Delfín, ovšem upravenou z cvičně-průzkumné verze L-29 R. To byla dvojmístná varianta Delfína, nesoucí kromě standardního vybavení i speciální lafetu pro umístění leteckých fotoaparátů AFP-02, NFP-02 nebo ŠFP-02, umožňujících svislé i šikmé snímkování terénu.

Pro zvýšení doletu této verze byly na konce křídel umístěny poměrně velké palivové nádrže, každá o objemu 200 litrů. Všechny tyto úpravy však znamenaly výrazný nárůst hmotnosti verze „R“, která se spolu s nevýhodným provozním spektrem projevila na snížené životnosti draku. Průzkumných variant L-29 bylo vyrobeno na 200 kusů, ale výše zmíněné nevýhody si v sedmdesátých letech minulého století vynutily jejich úpravu celkovým odlehčením konstrukce.

Přestavby byly realizovány v Leteckých opravnách Trenčín a zahrnovaly odstranění vybavení zadního pilotního prostoru, včetně vystřelovacího sedadla, odstranění kamer z trupové lafety a demontáž přídavných nádrží z konců křídel. Stroje poté létaly jako jednomístné a sloužily převážně pro pokračovací výcvik vojenských pilotů. Takto upravené Delfíny byly využívány v našem letectvu do počátku devadesátých let minulého století, kdy počaly být vyřazovány z výzbroje. Náš exponát byl vyroben v bloku 28. série v Aeru Vodochody v roce 1968 jako L-29 R.

Po přestavbě na standard RS v Leteckých opravnách Trenčín sloužil převážně na Slovensku a do sbírek Leteckého muzea VHÚ byl přeletěn v červenci 1991 od VÚ 3840 Prešov. Poté byl poměrně dlouho odstaven ve vnějším depozitáři Leteckého muzea, až byl v roce 1997 dlouhodobě zapůjčen do Středního odborného učiliště dopravního v Praze Ruzyni jako učební pomůcka. Zde na něm postupně studenti učiliště pod odborným pedagogickým vedením provedli řadu konzervačních zásahů, které tomuto velice zajímavému letounu navrátily jeho původní vzhled.

 

Hlavní technické údaje

Délka 10,81 m

Rozpětí 10,29 m

Výška 3,126 m

Prázdná hmotnost 2 320 kg

Maximální rychlost 610 km/h

 

Aktuálně



Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…
Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

02. 12. 2025
Od sedmdesátých let minulého století usiloval Sovětský svaz o postavení globální mocnosti.…
Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

29. 11. 2025
Poslední číslo Historie a vojenství letošního roku otevírá studie o československém důstojníkovi…
Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

28. 11. 2025
Po návratu ze zahraničních operací byli dnes v Národním památníku na Vítkově…
Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…