Americký letecký motor Liberty 12 model A v tankové úpravě, výr. č. B 486

Americký letecký motor Liberty 12 model A v tankové úpravě, výr. č. B 486

Motor, který vznikl podle požadavku americké vlády po vstupu USA do války v roce 1917. Přední konstruktéři pístových motorů J.G. Vincent a G.E.J. Hall navrhli ve velice krátké době zcela nový motor, který využíval nejlepší zkušenosti tehdy mladého automobilního průmyslu. Motor byl promyšleně rozdělen do konstrukčních celků, které se snadno vyráběly a umožňovaly modulově tvořit různě výkonné verze motoru podle počtu válců. Nejvíce se však osvědčila nejvýkonnější varianta s dvanácti kapalinou chlazenými válci do V. Motor měl objem válců 27 litrů a při 1 750 ot/min dával výkon 420 koní. Tuto hodnotu výkonu dosáhl motor až postupným vývojem. Nový motor byl v létě 1917 úspěšně odzkoušen a jeho výroba byla zadána řadě amerických motorářských firem. Do konce produkce v roce 1919 bylo vyrobeno neuvěřitelných 20 500 kusů. Na frontě za války poháněl hlavně v Americe vyráběné bombardovací letouny Airco D.H. 4 a britské Airco D.H. 9A.
Tento původně letecký motor byl později upraven pro montáž do rychlého tanku Christie konstruktéra Jamese W. Christie. Ve třicátých letech minulého století byla licence na tento tank prodána do SSSR. Tam byl vyráběn jako "bystrochodnyj tank BT" v různých verzích. Spolu s licencí bylo z USA dodáno také asi 400 originálních motorů Liberty a zároveň se v SSSR rozeběhla jejich licenční výroba pod označením M-5. Exemplář ze sbírek Vojenského historického ústavu Praha nese štítek, který udává, že byl vyroben u firmy General Motors Corp. v roce 1918 a pro tanky upraven firmou The Steel Prodnets Engineering Co., Ohio v roce 1929. Mohlo by se tedy jednat o motor pro původní vzorový tank, vyrobený ještě v USA. Za 2. světové války byl tento tank ukořistěn německou armádou a dovezen do Prahy, zřejmě ke studijním účelům.

Po válce se motor dostal do soukromých rukou a v roce 1946 byl prodán do Národního technického muzea. Odtud byl motor v roce 1974 převeden do sbírek Leteckého muzea VHÚ. Následně byl uložen v depozitáři a dlouho nevystavován. Od jara 2010 je motor na základě zápůjční smlouvy součástí stálé veřejné expozice historických motorů v Motorářské strojírně Šercl v Bílém Potoce.

americký letecký motor Liberty 12 model A v tankové úpravě; USA; 1918/1929; výrobní číslo B 486

Aktuálně



Kdy to spustíme? Před 80 lety, 5. května 1945, vypuklo Pražské povstání

Kdy to spustíme? Před 80 lety, 5. května 1945, vypuklo Pražské povstání

05. 05. 2025
Vývoj situace na frontách vedl v dubnu 1945 hlavní odbojové proudy v Praze k intenzivnímu…
Asymetrická aliance - Vojensko-politické spojenectví Československa s Francií z let 1918‒1939

Asymetrická aliance - Vojensko-politické spojenectví Československa s Francií z let 1918‒1939

05. 05. 2025
V tomto období si připomínáme 80. výročí konce 2. světové války a počáteční…
Praha 3 si připomene 80 let od Pražského povstání a konce 2. světové války

Praha 3 si připomene 80 let od Pražského povstání a konce 2. světové války

04. 05. 2025
Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a konce druhé světové války v…
Prostudujte si jedinečný dokument. Online se můžete podívat do kartotéky obětí Pražského povstání Oblastní kriminální úřadovny Praha

Prostudujte si jedinečný dokument. Online se můžete podívat do kartotéky obětí Pražského povstání Oblastní kriminální úřadovny Praha

04. 05. 2025
Kartotéka, kterou patrně na základě předpisů pro evidenci obětí náletů pro civilní…
TOULAVÉ DŹÍPY - Nová publikace Vojenského historického ústavu ke květnu 1945

TOULAVÉ DŹÍPY - Nová publikace Vojenského historického ústavu ke květnu 1945

04. 05. 2025
Pro Krista Pána – jaké to bylo divné vozidlo! Celé hranaté, žádné…