Arado Ar 396, podvozková noha

Arado Ar 396, podvozková noha

Odpoledne v den vypuknutí Povstání českého lidu 5. května 1945, vzlétl nad Prahu na vzdušný průzkum situace povstalecký letoun Arado Ar 396, výrobního čísla 460042, s posádkou František Janča a Antonín Kraus. Šlo o stroj vyrobený v letňanském Letově a narychlo opatřený ručně malovanými čs. znaky. Posádka létala nad Prahou dvacet minut a letci údajně i shazovali revoluční letáky. O letu vypovídá záznam ze zápisníku Františka Janči a fotografie, kdy bylo Arado zachyceno zřejmě někde nad Vysočany. Samotné Ar 396 bylo pokračovatelem úspěšného cvičného Arada Ar 96, určeného pro pokračovací výcvik letců.

Tyto letouny se ve velkých sériích vyráběly také v okupovaných pražských leteckých továrnách Avia a Letov. Na Ar 396, projektovaném v roce 1943, se projevila snaha o co největší úsporu deficitního hliníku a drahých kovů. Byl proto navržen převážně ze dřeva a oceli. Také ladné křivky Ar 96 byly nahrazeny technologicky co nejjednoduššími přímými liniemi s obloukovými spojnicemi. Letoun poháněl nový dvanáctiválcový motor Argus As 411 o výkonu 600 k (441 kw). Do konce války bylo v Protektorátu vyrobeno a zalétáno jenom několik kusů tohoto typu, jehož vývoj po roce 1945 u nás již neprobíhal. Smontované stroje byly většinou poskytnuty odborným školám a učilištím jako učební pomůcky.

Jedno kompletní Ar 396 vlastnilo také Národní technické muzeum, jak o tom svědčí dochované fotografie. Většina těchto exponátů však byla ale postupně likvidována, takže dodnes se dochovalo jen několik součástek. Ve sbírkách VHÚ se nachází hlavní podvozkové nohy tohoto typu. Ty byly charakteristické tím, že měly zjednodušený zatahovací mechanismus a zavíraly se přímo dozadu. Při plně zataženém hlavním podvozku pak kola napůl vyčnívala z centroplánu. Nohy, vyrobené převážně z oceli, byly v charakteristické šedozelené barvě s německými popisy. Celá sestava s pracovním válcem a zlamovací vzpěrou měla délku 1 200 mm a hmotnost asi 12 kg. Jedna z nohou Ar 396 byla před léty prezentována ve výstavě „Doteky války“ v Armádním muzeu Žižkov. Do sbírek VHÚ se nohy dostaly převodem ze Střední průmyslové školy strojní V Kutné Hoře v roce 1967.

 

Technické údaje Arada Ar 396

Rozpětí 11 m

Délka 9,29 m

Výška 3,72 m

Prázdná hmotnost 1 440 kg

Max. rychlost 354 km/h

Dostup 8 000 m

Dolet 790 km

 

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…