Československé akrobatické letouny Avia Ba-122

Československé akrobatické letouny Avia Ba-122

Pětice snímků zachycuje čs. akrobatické letouny Avia Ba-122. Na prvních čtyřech snímcích jsou vyfotografovány stroje Avia Ba-122 v různých skupinových formacích. První a druhá fotografie byly pořízeny v Curychu roku 1937 – čs. družstvo tam bylo sedmičlenné a čs. letci se vyznamenali. Na páté fotografii jsou zvěčněni příslušníci čs. leteckého akrobatického družstva před svými stroji.

 

Počátkem roku 1934 se československé letectvo rozhodlo zúčastnit světového poháru v letecké akrobacii, jenž se konal ve dnech 9.–10. června téhož roku ve Vincennes u Paříže. Překážku však představoval fakt, že k dispozici nebyl vhodný akrobatický letoun. V šibeničním termínu se firmě Avia podařilo postavit dva dvojplošníky konstrukce Ing. Františka Novotného; byly označeny jako Avia B-122. Čs. letci František Novák a Ján Ambruš během několika týdnů plně zvládli jejich pilotáž; Novák se na soutěži umístil jako čtvrtý a Ambruš jako osmý. Úpravou designu B-122 vznikl stroj Avia Ba-122 – dodatečně na něj byly přestavěny i původní dva letouny B-122. Nejviditelnější změnu představovala výrazně prodloužená svislá ocasní plocha. Českoslovenští letci s letadly Ba-122 uspěli na soutěži konané souběžně s olympijskými hrami v Berlíně v roce 1936 (2. místo Petr Široký, 3. místo Fr. Novák, 8. místo J. Ambruš). Čs. výpravy dosáhly úspěchů i na akrobatických závodech v letech 1937 a 1938.

Mezitím se od roku 1936 rozjela sériová výroba. Pro čs. letectvo bylo vyrobeno 35 strojů Ba-122, dalších 15 bylo vyvezeno do SSSR a jeden do Rumunska. Mimoto byla přímo pro účely čs. letectva vyvinuta verze Bš-122, vyrobená v počtu 45 kusů. Piloti čs. letectva na těchto strojích zlepšovali své akrobatické dovednosti. Většími či menšími úpravami vznikly verze B-222, B-322 (s uzavřeným kokpitem) či B-422 (s „prošlápnutým“ horním křídlem kvůli lepšímu výhledu při akrobacii). Po okupaci českých zemí v březnu 1939 padly čs. stroje do německých rukou; část těchto letounů od Němců získalo bulharské a slovenské letectvo.

Nejrozšířenější stroj této řady, Ba-122, byl 6,80 m dlouhý, 2,84 m vysoký, rozpětí křídel činilo 8,85 m a celková plocha křídel byla 22,55 m². Posádku už vzhledem k určení letounu tvořil jeden pilot. Do letounů, jež vycházely z původní Avie B-122, byly montovány různé typy československých hvězdicových motorů: nejprve sedmiválcový Walter Castor, později devítiválcové Avia Rk-17 a Walter Pollux. Stroje Ba-122 určené pro čs. letectvo byly vybaveny motorem Rk-17, jenž jim dával maximální rychlost 270 km/h; maximální dostup činil 7000 m.

 

Aktuálně



Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

17. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

17. 09. 2025
Přednáška o pozoruhodném mezinárodním projektu věnovaném pátrání po původu a válečných osudech…
Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…