Clerget 9B, výr.č. 1653

Clerget 9B, výr.č. 1653

V počátcích létání aparátů těžších vzduchu vévodily jejich pohonu těžké, málo výkonné motory chlazené vodou, vycházející většinou z automobilních jednotek. Ještě před 1. světovou válkou však byly vynalezeny mnohem lehčí, vzduchem chlazené hvězdicové rotační motory. U těchto, dnes již zcela neobvyklých konstrukcí, byl v draku letounu pevně uchycen klikový hřídel s ojničním systémem a ústrojím pro nasávání pohonné směsi, zbytek motoru, včetně vrtule se kolem nich otáčel.

Toto řešení umožňovalo účinnější vzduchové chlazení válců a hlav motorů, ale mělo i své nedostatky. Roztočená hmota měla velké momenty a silně působila na lehké draky tehdejších letadel. Proto bylo zvyšování výkonu těchto motorů omezeno jejich velikostí a hmotností na maximální hodnoty do 200 k. Jedním z mnoha rotačních motorů, používaných úspěšně za Velké války, byl devítiválcový Clerget 9, vynikajícího francouzského konstruktéra Pierra Clergeta. Ten svoji konstrukci, která se lišila od ostatních rotačních motorů jednoduchostí, robustností a lácí, vyvíjel od roku 1913.

Po vypuknutí války pak mohl armádě a spojencům nabídnout spolehlivý a výkonný motor, který ještě dále vylepšoval. Je zajímavé, že nejdříve tato pohonná jednotka zaujala Thomase Sopwitha, který ji začal využívat pro své úspěšné typy. Tak se stalo, že Clergety poháněly slavné Sopwith Pup, 1½ Struttery, Triplane a Camely. Dokonce byla v Anglii zakoupena jejich licence a na jejich základě pokračoval úspěšný vývoj u firem Humber-Bentley Ltd. a Ruston Proctor & Co Ltd. Také ve Francii se motory Clerget prosadily u celé řady konstrukcí, mimo jiné i u letounů Nieuport.

Ve sbírkách VHÚ se nachází Clerget 9B, jenž je ve velice dobrém stavu. Lze na něm obdivovat technické řešení dodávky palivové směsi, způsob zapalování i mazání jednotlivých rotujících částí. Mělo by se jednat o variantu s výkonem 130 k při 1 250 ot/min a hmotností pouhých 173 kg, přestože byl téměř celý vyroben z oceli. Motor byl poháněn směsí benzínu a ricínového oleje a chlazen vzduchem. Jeho průměr byl 1 020 mm a délka 1 130 mm, včetně sacího ústrojí. Do sbírek VHÚ byl tento exponát získán v roce 1970 převodem z Národního technického muzea.

 

Vrtání 120 mm

Zdvih 160 mm

Zdvihový objem 16,29 l

 

Aktuálně



Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

30. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov je k vidění nová výstava 1945 Voláme všechny…
Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…
V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…