Clerget 9B, výr.č. 1653

Clerget 9B, výr.č. 1653

V počátcích létání aparátů těžších vzduchu vévodily jejich pohonu těžké, málo výkonné motory chlazené vodou, vycházející většinou z automobilních jednotek. Ještě před 1. světovou válkou však byly vynalezeny mnohem lehčí, vzduchem chlazené hvězdicové rotační motory. U těchto, dnes již zcela neobvyklých konstrukcí, byl v draku letounu pevně uchycen klikový hřídel s ojničním systémem a ústrojím pro nasávání pohonné směsi, zbytek motoru, včetně vrtule se kolem nich otáčel.

Toto řešení umožňovalo účinnější vzduchové chlazení válců a hlav motorů, ale mělo i své nedostatky. Roztočená hmota měla velké momenty a silně působila na lehké draky tehdejších letadel. Proto bylo zvyšování výkonu těchto motorů omezeno jejich velikostí a hmotností na maximální hodnoty do 200 k. Jedním z mnoha rotačních motorů, používaných úspěšně za Velké války, byl devítiválcový Clerget 9, vynikajícího francouzského konstruktéra Pierra Clergeta. Ten svoji konstrukci, která se lišila od ostatních rotačních motorů jednoduchostí, robustností a lácí, vyvíjel od roku 1913.

Po vypuknutí války pak mohl armádě a spojencům nabídnout spolehlivý a výkonný motor, který ještě dále vylepšoval. Je zajímavé, že nejdříve tato pohonná jednotka zaujala Thomase Sopwitha, který ji začal využívat pro své úspěšné typy. Tak se stalo, že Clergety poháněly slavné Sopwith Pup, 1½ Struttery, Triplane a Camely. Dokonce byla v Anglii zakoupena jejich licence a na jejich základě pokračoval úspěšný vývoj u firem Humber-Bentley Ltd. a Ruston Proctor & Co Ltd. Také ve Francii se motory Clerget prosadily u celé řady konstrukcí, mimo jiné i u letounů Nieuport.

Ve sbírkách VHÚ se nachází Clerget 9B, jenž je ve velice dobrém stavu. Lze na něm obdivovat technické řešení dodávky palivové směsi, způsob zapalování i mazání jednotlivých rotujících částí. Mělo by se jednat o variantu s výkonem 130 k při 1 250 ot/min a hmotností pouhých 173 kg, přestože byl téměř celý vyroben z oceli. Motor byl poháněn směsí benzínu a ricínového oleje a chlazen vzduchem. Jeho průměr byl 1 020 mm a délka 1 130 mm, včetně sacího ústrojí. Do sbírek VHÚ byl tento exponát získán v roce 1970 převodem z Národního technického muzea.

 

Vrtání 120 mm

Zdvih 160 mm

Zdvihový objem 16,29 l

 

Aktuálně



Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

15. 11. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

14. 11. 2025
Veteráni Izraelských ozbrojených sil (IDF), kteří bojovali v Šestidenní válce (1967), nedávno navštívili…
Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

13. 11. 2025
Čeští váleční veteráni a jejich rodiny se 11. listopadu v Den válečných veteránů…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…
Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

11. 11. 2025
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…