Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

V expozici 2. světové války Leteckého muzea VHÚ je vystaven britský letoun se zajímavými osudy. Jedná se o světoznámý Tiger Moth konstruktéra Geoffreye De Havillanda, který původně vznikl instalací motoru Gipsy II do draku svého předchůdce DH-60 Moth. Po provozních zkouškách a následných úpravách zadalo v roce 1931 britské Air Ministry objednávku na první sériové stroje. Začátkem roku 1932 byla vyvinuta výkonnější verze motoru Gipsy III o 130 k s označením Gipsy Major I. Letoun s novým motorem měl mírně pozměněnou konstrukci trupu a křídel a nesl označení DH-82 A. V době vypuknutí druhé světové války bylo v aeroklubech více než 300 těchto strojů a dalších 1 000 bylo dodáno RAF. V licenci byl DH-82 A produkován v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě a kompletoval se i v Indii.

Celkem bylo postaveno přes 8 800 kusů, které sloužily takřka po celém světě. Stovky těchto letounů jsou dodnes v letuschopném stavu. Také naši letci na západě se s tímto typem setkali během války. Sloužil jim pro elementární výcvik, přezkušování létajícího personálu i jako kurýrní. Letoun vystavený v expozici 2. světové války byl vyrobený u firmy Morris Motors Ltd., zřejmě v roce 1944, pod seriálem PG 627 a s trupovým výrobním číslem 4613. Poté byl asi nasazen v řadové službě. V březnu 1946 bylo letadlo prodáno holandské vládě a v Holandsku registrováno jako PH-UAM. Posléze sloužilo u různých leteckých provozovatelů mimo jiné i jako létající zkušebna.  V roce 1971 bylo registrováno v Německu u Aero-Club Gelnhausen jako D-EBIG, kde bylo používáno i k vleku kluzáků. Odtud bylo v roce 1988 vyměněno s VHÚ, načež prodělalo náročnou renovaci v dílnách LM VHÚ. Nyní je letoun vystaven v barevné úpravě stroje S/N R 5148, s nímž v roce 1943 létali čs. letci u 3. Elementary Flying Trainig School v anglickém Shellingfordu.

 

Motor  Gipsy Major I o výkonu 130 k (96 kW)

Rozpětí 8,94 m

Délka 7,29 m

Hmotnost prázdného letounu 506 kg

Vzletová hmotnost 828 kg

Maximální rychlost 167 km/h

Dostup 4 257 m

Dolet 480 km

 

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…