Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Francouzský letoun Nord 1101 Ramier, výr. č. 20

Dne 7. května 1954 padla pod náporem jednotek Viet Minhu francouzská výspa, opevněná osada Dien Bien Phu. Jméno této vietnamské vesnice nedaleko hranic s Laosem se stalo symbolem francouzské porážky v Indočíně a s tím souvisejícím následným soupeřením ideologií východu a západu v této oblasti, které vyvrcholilo válkou ve Vietnamu. Protože celá oblast kolem Dien Bien Phu byla stovky kilometrů vzdálena od okolních francouzských základen, bylo její zásobování mužstvem i výzbrojí svěřeno Armée de l'Air. Letectvo také provádělo do poslední chvíle i vzdušné krytí obklíčených jednotek.

Jedním z francouzských letadel z tohoto období ve sbírkách VHÚ je i nepříliš známý Nord 1101 Ramier (Holub hřivnáč). Jde o přímého následovníka Messerschmittu Me 208, který byl od roku 1943 vyvíjen pod německým dohledem u bývalé francouzské společnosti Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) jako nástupce úspěšného Messerschmittu Bf 108 Taifun. Po válce pokračovala ve Francii výroba tohoto typu s motory Renault a dala na dvě stě vyrobených kusů, jež převážně odebralo vojenské letectvo a námořnictvo. Tyto čtyřmístné jednomotorové letouny pak sloužily hlavně jako kurýrní na mnoha místech ve světě. Šlo o celokovové dolnoplošníky s charakteristickým plně zatahovatelným příďovým podvozkem, vybavené motory Renault 6 Q 10 o výkonu 235 k s elektricky stavitelnou vrtulí Ratier.

Ramiery většinou létaly ve stříbrné barvě pouze s trupovými kódy a státními znaky. Ozbrojené složky je využívaly až do roku 1963, poté byly zřejmě nabízeny do civilu. Do dnešních dnů se dochovalo několik kusů tohoto typu většinou v leteckých muzeích, některé jsou i letuschopné. Stroj ve sbírkách VHÚ byl získán v roce 1998 výměnou z Francie a krátce vystavován ve vnějších expozicích Leteckého muzea VHÚ. Poté byl demontován a uložen do depozitáře.

 

Technické údaje Nord 1101

Rozpětí 11,48 m

Délka 8,53 m

Výška 3,25 m

Prázdná hmotnost 948 kg

Max.rychlost 305 km/h

Dostup 5 900 m

Dolet 1 200 km

 

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…