Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Krátce po 2. světové válce začal náš letecký průmysl produkovat letadla vybavená zdařilými invertními motory řady Walter Minor. K lepšímu využití výkonů těchto motorů a pro větší ekonomiku provozu byly pro ně požadovány příslušné stavitelné vrtule domácí produkce. Takto zvolené pohonné jednotky by pak měly větší šanci na uplatnění i v mezinárodním měřítku.

První z našich sériově vyráběných vrtulí byla elektricky přestavitelná vrtule V-401 se dvěma dřevěnými listy. Na ní pak navazovala vyspělejší V-405 s vyměnitelnýli duralovými listy a větší letovou životností. V sériové konstrukci Závodů Jiřího Dimitrova n.p. (jak se tehdy Avia oficiálně názývala) z ní pak vznikla vrtule V-406 se zesíleným vrtulovým nábojem a změněným uložením vrtulových listů.

Z technického hlediska šlo opět o dvoulistou celokovovou vrtuli s výměnnými duralovými listy, jejíž hlava byla opatřena mohutným duralovým aerodynamickým krytem. Listy vrtule byly přestavovány elektromechanicky, pomocí důmyslného hřebenového systému. Bylo možné ji montovat na motory o výkonu 100 až 160 k.

V praxi byla vrtule odzkoušena a homologována pro motory Walter Minor 4-III a Walter Minor 6-III. S nimi pak byla krátce montována na letouny Aero Ae-45 a první kusy Let L-200 Morava. Většímu rozšíření V-406 nedošlo, protože ji záhy ve výrobě nahradila dokonalejší a odolnější vrtule Avia V-410, kterou bylo možné montovat i na modernější letecké motory řady M-337 a M-332 s vyššími otáčkami i výkonem. S těmito pohonnými jednotkami pak československý letecký průmysl zaznamenal velké obchodní úspěchy jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

V roce 2020 získal VHÚ do sbírky darem od soukromníka poměrně vzácnou kompletní vrtuli Avia V-406, upravenou jako upomínkový předmět a doplněna věnovací tabulkou s textem: „Za dobrou spolupráci věnuje Avia Letňany, 1962. Elektricky stavitelná vrtule V 406 pro letoun L 200 – Morava, výrobek Avia – Letňany – rok 1960“.

Vrtule o průměru 1 850 mm měla leštěné duralové listy v barvě kovu s modrými konci, nesoucími tradiční znaky Avie. Modrý dvoudílný aerodynamický kryt o průměru 350 mm byl napevno spojen s kadmiovanou ocelovou vrtulovou hlavou. Celková výška vrtule byla 470 mm a hmotnost 30 kg.

Aktuálně



Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…
Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

22. 10. 2025
Šestého října 1950 se poprvé slavil hlavní svátek „Den Československé armády“ na…
Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

22. 10. 2025
Upozorňujeme zájemce o návštěvu Leteckého muzea Kbely, že mimořádně bude otevřeno také…
V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

21. 10. 2025
Nová výstava v Národním památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína komplexně…
Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

20. 10. 2025
Oznamujeme, že Knihovna Vojenského historického ústavu Praha bude v pondělí 27. října…