Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Kovová stavitelná vrtule Avia V-406

Krátce po 2. světové válce začal náš letecký průmysl produkovat letadla vybavená zdařilými invertními motory řady Walter Minor. K lepšímu využití výkonů těchto motorů a pro větší ekonomiku provozu byly pro ně požadovány příslušné stavitelné vrtule domácí produkce. Takto zvolené pohonné jednotky by pak měly větší šanci na uplatnění i v mezinárodním měřítku.

První z našich sériově vyráběných vrtulí byla elektricky přestavitelná vrtule V-401 se dvěma dřevěnými listy. Na ní pak navazovala vyspělejší V-405 s vyměnitelnýli duralovými listy a větší letovou životností. V sériové konstrukci Závodů Jiřího Dimitrova n.p. (jak se tehdy Avia oficiálně názývala) z ní pak vznikla vrtule V-406 se zesíleným vrtulovým nábojem a změněným uložením vrtulových listů.

Z technického hlediska šlo opět o dvoulistou celokovovou vrtuli s výměnnými duralovými listy, jejíž hlava byla opatřena mohutným duralovým aerodynamickým krytem. Listy vrtule byly přestavovány elektromechanicky, pomocí důmyslného hřebenového systému. Bylo možné ji montovat na motory o výkonu 100 až 160 k.

V praxi byla vrtule odzkoušena a homologována pro motory Walter Minor 4-III a Walter Minor 6-III. S nimi pak byla krátce montována na letouny Aero Ae-45 a první kusy Let L-200 Morava. Většímu rozšíření V-406 nedošlo, protože ji záhy ve výrobě nahradila dokonalejší a odolnější vrtule Avia V-410, kterou bylo možné montovat i na modernější letecké motory řady M-337 a M-332 s vyššími otáčkami i výkonem. S těmito pohonnými jednotkami pak československý letecký průmysl zaznamenal velké obchodní úspěchy jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

V roce 2020 získal VHÚ do sbírky darem od soukromníka poměrně vzácnou kompletní vrtuli Avia V-406, upravenou jako upomínkový předmět a doplněna věnovací tabulkou s textem: „Za dobrou spolupráci věnuje Avia Letňany, 1962. Elektricky stavitelná vrtule V 406 pro letoun L 200 – Morava, výrobek Avia – Letňany – rok 1960“.

Vrtule o průměru 1 850 mm měla leštěné duralové listy v barvě kovu s modrými konci, nesoucími tradiční znaky Avie. Modrý dvoudílný aerodynamický kryt o průměru 350 mm byl napevno spojen s kadmiovanou ocelovou vrtulovou hlavou. Celková výška vrtule byla 470 mm a hmotnost 30 kg.

Aktuálně



V Armádním muzeu Žižkov můžete vidět maketu atomové bomby Little Boy i střešní tašku z prefekturního paláce v Hirošimě

V Armádním muzeu Žižkov můžete vidět maketu atomové bomby Little Boy i střešní tašku z prefekturního paláce v Hirošimě

08. 08. 2025
Data 6. srpna 1945 a 9. srpna 1945 budou navždy spojena s útoky…
Působení sovětského SMERŠ na československém území v roce 1945. Desítky lidí zmizely beze stopy

Působení sovětského SMERŠ na československém území v roce 1945. Desítky lidí zmizely beze stopy

06. 08. 2025
Během závěrečných bojů druhé světové války obsazovala území československé republiky Rudá armáda.…
Prozkoumejte osudy hrdinů. Přečtěte si příběhy těch, kteří bojovali za vlast

Prozkoumejte osudy hrdinů. Přečtěte si příběhy těch, kteří bojovali za vlast

05. 08. 2025
Publicistický materiál, který začal vznikat jako Kalendárium hrdinů pro Lidové noviny a…
Chcete vědět, co pro vás chystáme ve Vojenském historickém ústavu Praha? Odebírejte náš newsletter

Chcete vědět, co pro vás chystáme ve Vojenském historickém ústavu Praha? Odebírejte náš newsletter

04. 08. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydává od března tohoto roku svůj vlastní newsletter.…
Znáte příběhy odbojářů z cyklu Paměťová stopa? Připravují je pro vás dokumentaristé z Vojenského historického ústavu Praha

Znáte příběhy odbojářů z cyklu Paměťová stopa? Připravují je pro vás dokumentaristé z Vojenského historického ústavu Praha

01. 08. 2025
Od roku 2016 vysílá Česká televize a Český rozhlas příběhy projektu Vojenského…