Let L-410 UVP-T

Let L-410 UVP-T

Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen n. p. Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro nějž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT 6 A-27 o výkonu 533 kW (724 k), poprvé vzlétl 16. dubna 1969. První sériově vyráběné letouny L-410 A měly ještě kanadské motory, ale již následující verze L-410 M byla vybavena československými M-601 A. Podle požadavků sovětského zákazníka vznikla verze L-410 UVP se zkráceným vzletem a přistáním. Původně ji poháněly M-601 B a lišila se také zvětšeným rozpětím křídel i dalšími úpravami. Na základě zkušeností z provozu byla vyvinuta ekonomičtější varianta L-410 UVP-E a vznikly také další modifikace, jako například víceúčelová transportní a výsadková L-410 T a fotogrametrické L-410 FA a L-410 FG.

Celkem bylo vyrobeno přes 1 200 letounů L-410 Turbolet, z toho více jak 800 jich bylo dodáno do bývalého SSSR, další šly do mnoha států celého světa. Řadu verzí L-410 používalo i naše vojenské letectvo. Jedním z nich byl i stroj L-410 UVP-T trupového označení 1132 a výrobního čísla 831132. Letoun byl vyroben na konci roku 1983 a zalétala jej posádka Ing. Vladimír Vlk a Václav Palička. Poté létal u VÚ 2073 Mošnov v rámci 1. dopravního leteckého pluku. Generální opravu na letounu provedly Letecké opravny Trenčín v roce 1992 a následně již sloužil na základně Praha-Kbely. Poslední let stroje proběhl 20. září 2012, kdy měl za sebou 5 650 letových hodin a 11 900 startů. Od té doby byl pravidelně konzervován.

Do sbírky VHÚ se dostal na jaře 2018 převodem od VÚ 8407 Praha.

Technické údaje:

Motor: 2 x M-601 D (8) o výkonu 540 kW (734 k)

Rozpětí 19,48 m

Délka 14,467 m

Hmotnost prázdného letounu 3 958 kg

Vzletová hmotnost 5 700 kg

Cestovní rychlost 300 km/h

Dostup 7 000 m

Dolet 1 190 km

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…