Letecké palubní hodiny AČS-1M

Letecké palubní hodiny AČS-1M

Přesné měření uletěného času bylo pro letce vždy mimořádně důležité. Již od počátku letectví byly tedy pro tento účel konstruovány speciální chronometry, umožňující nejen odečet aktuálního času, ale i precizní měření dílčích časových úseků.

Mezi charakteristické palubní hodiny lze zařadit i původně sovětské „časy“ AČS-1 (v originále Aviacionnyje bortovyje časy) a jejich derivace, jejichž výrobcem byl čeljabinský hodinářský závod Molnija. Byla jimi vybavena většina nejen sovětských, ale i československých vojenských, dopravních i sportovních letadel. V řadě strojů pak byly používány ještě poměrně nedávno.

U varianty AŠ-1M šlo v podstatě o mechanické hodiny vybavené třemi ciferníky a dvěma ručními ovladači. Hlavní ciferník ukazoval průběh nastaveného denního času. Vrchní podružný pak celkový letěný čas v hodinách a minutách a spodní ciferník spolu s velkou ručičkou stopek odměřoval přesně minuty a sekundy zvoleného úsekového času.

Natahování pružiny hodin, přestavování hodinových ručiček a zapínání času letu se dělo ručně levým červeným ovladačem. Zapínání a vypínání celého hodinového mechanizmu a zároveň také pouštění stopek umožňoval pravý ovladač s nápisem „pusk“. Ciferník hodin byl natřen černou matovou barvou, ručičky, číslice a informační popisy v azbuce pak bílou reflexní směsí. Uvnitř pláště hodin bylo umístěno jednoduché elektrické vyhřívací zařízení s termostatem, udržujícím teplotu strojku v přijatelném rozmezí + 10° až + 25° C.

Celý chronometr byl řešen jako celkem robustní přístroj, umožňující precizní ovládání i v rukavicích. Jeho největší průměr byl 85 mm, délka 92 mm a hmotnost 600 gramů. Hodiny se většinou montovaly do palubní desky pomocí upevňovacího třmenu a dvou rýhovaných matic. Připojení na palubní síť pak umožnovaly dva šroubové konektory.

Tento zajímavý a plně funkční exponát získal VHÚ do sbírky spolu s proudovým bojovým letounem Suchoj Su-22 M4 od VÚ 7658 Náměšť nad Oslavou v roce 2003.

Aktuálně



Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…
Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

24. 11. 2025
Ludvík Svoboda je částí společnosti vnímán kriticky, jako státník, který zklamal. Asi…
Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

23. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Krvavý přízrak jménem Filature

Krvavý přízrak jménem Filature

21. 11. 2025
Od října 1944 se Čs. samostatná obrněná brigáda ve Velké Británii (Czechoslovak…