Letecký motor M-701 b-50

Letecký motor M-701 b-50

Vývoj tohoto prvního proudového motoru čs. konstrukce započal v polovině padesátých let minulého století v souvislosti s návrhem našeho úspěšného cvičného letounu Let L-29 Delfín. Vzhledem k požadavku hlavního zákazníka Vojenských vzdušných sil SSSR, aby stroj mohl startovat i z nezpevněných ploch, zvolili jeho tvůrci koncepci jednohřídelového motoru s radiálním kompresorem a axiální jednostupňovou turbínou, která lépe odolávala nasátí cizích předmětů do kompresoru.

Prototyp motoru běžel poprvé na brzdě v září 1958 a v roce 1960 mohla být pohonná jednotka zabudována do L-29. To se již jednalo o upravenou verzi M-701 b, jež se stala základem pro sériovou výrobu. První vzlet prototypu letounu Delfín s čs. motorem M-701 b provedl dne 12. července 1960 zkušební pilot Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Ing. Rudolf Duchoň.  Motor výrobního čísla B 14002 byl Závody Jana Švermy předán zákazníkovi 23. listopadu 1961 a někdy v dubnu 1964 byl zamontován do prototypu XL-29-2. Letoun pak 28. května Ing. R. Duchoň přelétl z Letňan do Kunovic a předal jej Strojírnám první pětiletky n.p. Již 25. května 1965 byl spolu s letounem XL-29-2 převeden do VAAZ Brno jako učební pomůcka a pracoval jen na zemi.  Do sbírek VHÚ se dostal spolu s prototypem převodem v roce 1972.

Technická data motoru M-701 b-50

Proudový motor s jednostupňovým radiálním kompresorem a jednostupňovou axiální turbínou, pohánějící kompresor.

Maximální tah 8,3 kN

Suchá hmotnost 360 kg

 

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…