Letecký motor Walter Minor 4-III

Letecký motor Walter Minor 4-III

Krátce po skončení 2. světové války začaly Letecké závody n. p. Jinonice, bývalá Akciová společnost Walter, továrna na automobily a letecké motory, produkovat zdařilé vzduchem chlazené čtyřválcové letecké motory Walter Minor 4-III s nominálním výkonem 105 koní. O jejich vznik se zasloužil především konstruktér Ing. Bohuslav Šimůnek, který již za války zásadně přepracoval původní prvorepublikovou konstrukci Minorů a potají připravil podmínky pro rychlý náběh jejich sériové výroby.

Tak se zrodil jeden z našich nejrozšířenějších leteckých pístových motorů, který navíc přišel právě v čase bouřlivého vývoje lehkých cvičných, sportovních a turistických letadel. Tento řadový invertní karburátorový čtyřválec s rozvodem OHV s tradičním vrtáním 105 mm a zdvihem 115 mm měl velice příznivé parametry výkonu, spotřeby a hmotnosti, při zachování dokonalé provozní spolehlivosti.

Postupně se uplatnil v letounech Aero C-104, Zlín Z-381 a Z-26, vyráběných ve velkých sériích pro naše letectvo. Později byl montován do komerčně velice úspěšných Sokolů M1, Zlínů Z-126 Trenér, a dokonce i do dvoumotorových Aero Ae-45, používaných zpočátku především v letecké taxislužbě.

Popisovaný motor byl zastoupen také v celé řadě exponátů Leteckého muzea VHÚ. Jedním z nich byl i dvoumístný Zlín Z-126 Trenér, imatrikulační značky OK-HLJ, který zastupoval ve sbírce VHÚ létající exponáty již od roku 1993. Spolu s ním byl provozován i motor v.č. 23381 k naprosté spokojenosti všech zúčastněných stran. Samotný motor se do sbírky VHÚ dostal darem od soukromníka. Předtím byl ovšem podle provozního štítku zřejmě majetkem našeho národního leteckého dopravce ČSA. Byla na něm provedena generální revize a v letounu OK-HLJ byl namontován až do roku 2019. Tehdy po dolétání předepsaného počtu hodin byl svěšen a nahrazen další pohonnou jednotkou stejného typu.

 

Technická data motoru Walter Minor 4-III:

Čtyřválcový vzduchem chlazený invertní motor o výkonu 105 k (77 kW) při 2 500 ot/min

zdvihový objem 3,98 l

kompresní poměr 6 : 1

suchá hmotnost motoru 90,5 kg

Aktuálně



Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

09. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

08. 05. 2025
Vojenský historický ústav zveřejnil další digitální edici historického pramene s informacemi o…
Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

08. 05. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem dnes u…
Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

06. 05. 2025
V úterý 6. května odpoledne byla oficiálně zahájena výstava Nezapomeňme 80 na…
Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

06. 05. 2025
Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé…