Letoun Aero L-60 Brigadýr OK-KOS, výr. č. 001

Letoun Aero L-60 Brigadýr OK-KOS, výr. č. 001

V expozici Leteckého muzea Kbely se nachází zemědělská verze známého letounu L-60 Brigadýr. V roce 1951 vypsalo MNO soutěž na projekt víceúčelového třímístného letounu, který měl nahradit dosud užívané stroje K-65 Čáp (Fieseler Fi 156 Storch). Ze soutěže vyšel vítězně návrh LB-60 podniku Aero. Projekt označovaný XL-60 začal realizovat kolektiv pod vedením Ing. Ondřeje Němce, po jeho smrti pak pokračoval vývoj pod vedením Ing. Zdeňka Rubliče. Vzhledem k nedostatku výrobní kapacity byl prototyp stavěn v Orličanu Choceň. Protože nebyl ještě dokončen vývoj motoru M-208 B, byl prototyp zalétán 24. prosince 1953 ještě s motorem Argus As 10 C používaným v Čápech. Prototyp s motorem M-208 B (Praga Doris B) vzlétl poprvé 8. června 1954. Druhý prototyp (OK-JEA) byl stavěn v zemědělské verzi a dostal jméno Brigadýr, které se později ujalo pro všechny varianty. Třetí upravený prototyp (V-01), který poprvé vzlétl 28. června 1955, představoval vojenskou modifikaci s kulometem MG 15 ráže 7,92 mm a dvěma pumovými závěsníky. Po skončení státních zkoušek začala roku 1956 sériová výroba, která do roku 1959 dala celkem 273 strojů všech verzí. Vystavený letoun byl vyroben v roce 1956 jako první sériový kus. Z výroby byl předán jako nevystrojený speciálním zařízením k záletu 10. srpna 1956 a v září 1956 prošel komisionálním přijetím. Potom byl předán VZLÚ ke zkouškám přídavných zařízení. Dne 8. listopadu 1962 mu bylo Státní leteckou správou vydáno Osvědčení o způsobilosti k létání č. 3276, majitelem byl uveden Moravan n.p. Otrokovice. Poslední let byl proveden dne 30. srpna 1965 jako zkušební práškovací v Kunovicích pilotem Františkem Svinkou. Stroj celkem nalétal 444 h 42 min při 2 441 letech. Z čs. leteckého rejstříku byl vymazán v roce 1966.

Do sbírek budoucího Leteckého muzea VHÚ byl předán Moravanem Otrokovice na počátku roku 1967. V letech 1984–86 byla v Aerotechniku Kunovice na letounu provedena revize a poté byl trvale instalován v expozici.


Technická data

Motor: Praga Doris B o výkonu 220 k
Rozpětí: 13,96 m
Délka: 8,54 m
Hmotnost prázdného letounu: 1 092 kg
Vzletová hmotnost: 1 460 kg
Maximální rychlost: 193 km/h
Dostup: 4 500 m
Dolet: 660 km

Aktuálně



Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

31. 10. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…
Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

Ministryně obrany Jana Černochová na slavnostním aktu v atriu Armádního muzea Žižkov udělila čtyři desítky resortních vyznamenání

29. 10. 2025
U příležitosti státního svátku 28. října udělila ministryně obrany Jana Černochová čtyři…
Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

Pietní akt na Vítkově připomněl 107. výročí vzniku Československa

28. 10. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem, armáda i…
Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…