Letoun De Havilland Mosquito F. B. Mk.VI od Leteckého pluku 24

Letoun De Havilland Mosquito F. B. Mk.VI od Leteckého pluku 24

Snímek z poválečného období zachycuje československé důstojníky, procházející kolem britského víceúčelového letounu de Havilland DH.98 Mosquito během jeho služby u Leteckého pluku 24. U nás se tento stroj označoval od roku 1947 jako B-36.

Koncepce bombardéru bez obranné výzbroje, jemuž měla ochranu zajišťovat jeho rychlost, pocházela již ze třicátých let. Od roku 1938 britská firma de Havilland pracovala na dvoumotorovém bombardéru s dřevěnou konstrukcí. Prototyp poprvé vzlétl 25. listopadu 1940 a při testech předehnal i Spitfire – dvojice motorů Rolls-Royce Merlin mu dávala rychlost přes 630 km/h.

Do služby v RAF byly letouny de Havilland DH.98 Mosquito zařazeny roku 1941 a bojových misí se účastnily od května 1942; dobře manévrovaly a vzhledem ke své rychlosti dokázaly německým stíhačům obvykle uletět. Stroje s takto vynikajícími vlastnostmi nebyly používány jen jako bombardéry. Různé verze prováděly letecký průzkum, protiponorkovou činnost, leteckou přepravu, sloužily jako torpédové bombardéry a verze vybavené radarem jako noční stíhače. Celkem bylo ve Spojeném království, Kanadě a Austrálii vyrobeno 7 781 strojů de Havilland DH.98 Mosquito všech verzí, z toho okolo 6 700 během války.

Stroje verze FB.Mk.VI, operačně nasazené od roku 1943, se výborně uplatnily jako stíhací bombardéry – bylo jich vyrobeno okolo 2 300 kusů. Byly pověřovány zvláštními úkoly, například nálety na vězení a úřadovny gestapa. Výzbroj tvořily čtyři 20 mm kanóny a čtyři kulomety ráže 7,7 mm. Mohly nést až čtyři bomby o hmotnosti 500 liber (227 kg), případně osm raket. Jejich dolet činil asi 2 000 km, přičemž posádku tvořili dva muži.

Stroje této verze získalo po druhé světové válce i obnovené československé letectvo a k tomu též cvičné T.Mk.III (CB-36) – celkem se jednalo o 26 letadel. Sloužily v rámci Leteckého pluku 24, 25 a 47. průzkumného leteckého pluku. Ze služby byly vyřazeny na začátku padesátých let.

Snímek byl do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získán před rokem 1989.

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…