Letoun Let L-410 UVP

Letoun Let L-410 UVP

Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen národním podnikem Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro něž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT6A-27 o výkonu 533 kW (724 k), poprvé vzlétl 16. dubna 1969. První sériově vyráběné letouny L-410 A měly ještě kanadské motory, ale již následující verze L-410 M byla vybavena československými M-601 A. Podle požadavků sovětského zákazníka vznikla verze L-410 UVP se zkráceným vzletem a přistáním. Původně ji poháněly M-601 B a lišila se také zvětšeným rozpětím křídel i dalšími úpravami.

Na základě zkušeností z provozu byla vyvinuta ekonomičtější varianta L-410 UVP-E a vznikly také další modifikace, jako například víceúčelová transportní L-410 T a fotogrametrické L-410 FA a L-410 FG. Celkem bylo vyrobeno přes 1 100 letounů L-410 Turbolet, z toho více jak 800 jich bylo dodáno do bývalého SSSR, další šly do mnoha států celého světa. Řadu verzí L-410 používalo i naše vojenské letectvo. Jedním z nich byl i stroj L-410 UVP trupového označení 1504 a výrobního čísla 851504. Letoun byl vyroben v červenci 1985 a od září toho roku do února 1991 létal v Sovětském svazu s imatrikulací CCCP-67537. Do Československa se stroj vrátil k 1. generální opravě a poté byl předán VÚ 8407 Praha do Kbel. Létal až do 24. června 2003, kdy s ním posádka pod velením mjr. Karla Lindovského uzavřela jeho letový účet. Měl celkem nalétáno 5 319 h a 7 120 startů. Poté byl dlouhodobě konzervován a v roce 2006 převeden do sbírek VHÚ. Od té doby je vystavován ve venkovní expozici Leteckého muzea.

 

Technické údaje:

Motor: 2 x M-601 D (8) o výkonu 540 kW (734 k) při 100,4 % otáček generátoru plynů

Rozpětí 19,48 m

Délka 14,467 m

Hmotnost prázdného letounu 3 700 kg

Vzletová hmotnost 5 700 kg

Cestovní rychlost 368 km/h

Cestovní dostup s kyslíkovým vybavením 4 200 m

Dolet 1 190 km

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…