Letoun Petljakov Pe-2

Letoun Petljakov Pe-2

V sobotu 9. května 2015 uplynulo sedmdesát let od chvíle, kdy na letišti Praha-Kbely přistál první spojenecký letoun. Byl jím legendární sovětský bombardovací Petljakov Pe-2, trupového čísla 22, patřící 8. odloučenému průzkumnému leteckému pluku, který na své palubě přivezl šturmana 1. československé  smíšené letecké divize (1. čsld) pplk. Františka Rypla. Dva letouny Pe-2 startovaly z Dolního Benešova u Hlučína a jejich posádky měly za úkol zhodnotit vhodnost kbelského a letňanského letiště k přijetí strojů 1. čsld. Po uvítání místními a rekognoskaci terénu odletěly oba Petljakovy s mezipřistáním na Ruzyni zpět na svoji základnu.

Stroje tohoto typu se začaly vyrábět ve větším počtu od roku 1942, nakonec jich bylo vyprodukováno celkem 11 427 kusů. Tím se Pe-2 stal po německém Junkersu Ju 88 a britském Vickers Wellingtonu třetím nejmasověji vyráběným dvoumotorovým letounem 2. světové války. Vzhledem k tomu, že i v našem poválečném letectvu sloužilo 32 těchto bombardérů, pod označením B-32, chtěli jej pracovníci VHÚ opatřit pro historické sbírky. Dlouho se to nedařilo, až poměrně nedávno přišla konkrétní nabídka z Norska. Šlo o stroj sovětského letectva, jehož pohnutá historie začala na přelomu července a srpna 1943, kdy byl vyroben v kazaňském závodě číslo 22. Jednalo se o letoun s výrobním číslem  2-225, tedy o druhý kus 225. série. Po zařazení do stavu 29. bombardovacího leteckého pluku letectva severomořského flotu dostal bílé taktické číslo 33.

Dne 2. prosince 1943 byl při útoku na leteckou základnu Luostari zasažen protiletadlovou palbou. Jeho posádka ve složení mladšij lejtěnant Zajcev, mladšij lejtěnant Spiridonov a Borovoj proto musela nouzově přistát na zamrzlém jezeře Koškajavr v Murmanské oblasti na severu evropské části tehdejšího SSSR. Když se oteplilo a voda roztála, letadlo se potopilo. Letoun byl v říjnu roku 1996 vyloven pomocí vrtulníku – létajícího jeřábu – a následně rozebrán na jednotlivé konstrukční celky a převezen za hranice. V Norsku byl Pe-2 dopraven na vojenskou základnu Bodø. Zde uložen v depozitáři Nors Luftfartsmusea a zakonzervován. Po dohodě z podzimu 2011 byl nabídnut do sbírek VHÚ. Na počátku září 2013 tak mohla být zahájena celá akce přepravy Pe-2 do České republiky. Převoz zajišťovali příslušníci Agentury logistiky – Centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů Pardubice ve spolupráci s pracovníky VHÚ a dalšími armádními složkami. Po jeho vyložení ve Kbelích v polovině září 2013 byl uložen v depozitáři a počala být připravovaná jeho náročná renovace, která byla odhadnuta asi na čtyři roky.

Technické údaje letounu

Dva motory Klimov VK-105 P o výkonu 1 100 k

Posádka  3 muži

Rozpětí  17,13 m

Délka  12,66 m

Hmotnost prázdného letounu  5 840 kg

Max. rychlost  540 km/h

Dostup  8 700 m

Dolet  1 200 km

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…