Matějček M-17 Universal

Matějček M-17 Universal

K nejzajímavějším projektům Ing. Jiřího Matějčka patřil bezesporu dvoumístný motorizovaný kluzák M-17 Universal, který byl na počátku sedmdesátých let minulého století zkonstruován pro zjednodušení a zlevnění výcviku pilotů Svazu pro spolupráci s armádou. V plánu ÚV Svazarmu pak bylo postavit až 300 kusů těchto univerzálních letadel, jež by mohla létat za pomoci vlastního motoru nebo plachtit při jeho vypnutí, či dokonce i vlekat lehčí větroně.

Samotná konstrukce nesla většinu znaků svého slavného tvůrce Ing. J. Matějčka. Stroj byl převážně dřevěný s technologicky značně zjednodušenou stavbou, vyhovující velkosériové výrobě. Úzce navazoval na předešlé Matějčkovy kluzáky řady Standard a Orlík, které již od počátku šedesátých let minulého století používal Svazarm k výkonnému létání bezmotorových pilotů.

Po úspěšném dokončení vývoje Universalu byly v Ústředních leteckých dílnách Svazarmu Brno-Medlánky postaveny tři prototypy a ty podrobeny rozsáhlým zkouškám. První prototyp vzlétl dne 17. října 1972 poháněn západoněmeckým motorem Stark Stamo MS-1500-1 o maximálním výkonu 45 k (33 kW). Konstrukce byla vyhodnocena jako velice zdařilá, ale v polovině sedmdesátých let nebyl náš stát schopen zajistit dovoz vhodných zahraničních motorů, a proto k realizaci sériové výroby nedošlo.

Druhý prototyp byl vyroben v roce 1973 a zkoušen i s čs. motorem Walter Mikron III. Po ukončení plánovaného programu jej využívali hlavně letoví inspektoři a zkušení piloti Aeroklubu Svazarmu. Létal s „kluzákovou“ imatrikulací OK-3900, přidělenou Státní leteckou inspekcí.

Počátkem devadesátých let minulého století M-17.2 od Aeroklubu České republiky koupil nový majitel a nechal jej v letech 1992 ̶ 93 podrobit generální opravě a posléze i zástavbě vhodnějšího motoru Limbach s pevnou dřevěnou vrtulí MTV. Poté se strojem úspěšně létal až do roku 2006. Universal byl častým a obdivovaným hostem na leteckých dnech, pořádaných po celé naší republice. Jeho celkový nálet činil 629 h při 1 512 startech.

V roce 2022 jej ve výborném stavu získal VHÚ koupí od majitele do své sbírky, aby tak doplnil a rozšířil téměř kompletní kolekci konstrukcí Ing. Jiřího Matějčka v Leteckém muzeu VHÚ.

 

Motor Limbach L 2000 EA X2 o výkonu 80 k (59 kW)

Rozpětí 17,04 m

Délka 7,85 m

Výška 2,05 m

Prázdná hmotnost 460 kg

Maximální vzletová hmotnost 660 kg

Maximální přípustná rychlost 225 km/h

Klouzavost 23,5

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…