Mikojan-Gurjevič MiG-17 PF

Mikojan-Gurjevič MiG-17 PF

Na základě bojových zkušeností z korejské války vznikl dalším vývojem z MiGu-15 letoun označovaný zpočátku jako I-330. Zkoušky prvního prototypu byly zahájeny v prosinci 1949 a v únoru 1950 na něm zkušební pilot I. T. Ivaščenko dosáhl při vodorovném letu ve výšce 2 200 m rychlosti 1 114 km/h (tj. M=1,03). Zkoušky druhého prototypu byly ukončeny 20. června 1951 s rozhodnutím zavést letoun do sériové výroby pod označením MiG-17 a postupně jím nahradit starší proudové stíhací letouny.

V roce 1953 byla do sériové výroby zavedena verze MiG-17 F s motorem VK-1 F s přídavným spalováním. Ve velkých sériích se pak vyráběl přepadový MiG-17 PF vybavený radiolokačním systémem Izumrud, který mu umožňoval zachycení cíle za všech povětrnostních podmínek.

Československo patřilo mezi první uživatele tohoto typu a byl u nás zprvu označován jako S-104. Ve verzi MiG-17 PF to byl první proudový stíhací letoun vybavený radiolokátorem a motorem s přídavným spalováním zavedený do výzbroje československého vojenského letectva. Od roku 1955 až do konce šedesátých let minulého století u nás sloužilo celkem 24 přepadových stíhacích MiGů-17 PF, dislokovaných postupně u různých leteckých útvarů.

Stroj trupového čísla 1015 s radiolokátorem RP-5 Izumrud-2 byl převzat čs. stranou dne 29. listopadu 1956 a zařazen do systému PVOS. Podle dochovaného záznamníku byla potvrzena jeho služba u 7. stíhacího leteckého pluku Piešťany a 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci. Stroj ukončil svoji leteckou kariéru dne 8. září 1969. Při 1 182 startech nalétal celkem 902 hodin a 55 minut. Do sbírky VHÚ se dostal v prosinci 1970. Poté na něm byla ve VÚ 1722 České Budějovice provedena celková revize, ukončená předáním do expozice dne 9. září 1971.

 

Motor Klimov VK-1 F s tahem 33,12 kN v režimu přídavného spalování

Rozpětí 9,63 m

Délka 11,68 m

Výška 3,8 m

Hmotnost prázdného letounu 4 182 kg

Vzletová hmotnost 5 620 kg

Max. rychlost 1 121 km/h

Dostup 16 000 m

Dolet 1 730 km

Výzbroj 3 x letecký kanon NR-23 ráže 23 mm

Aktuálně



Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…
V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…