Mil Mi-35

Mil Mi-35

Ruský bitevní vrtulník Mil Mi-35 byl určen především pro přímou podporu pozemních vojsk, včetně ničení tanků a obrněných cílů. Mezi vrtulníky s podobným určením vynikal především svou schopností přepravit až 8 plně vystrojených vojáků, nebo 1 500 kg materiálu v nákladovém prostoru.

Základní hlavňovou výzbroj vrtulníku tvořil čtyřhlavňový rotační kulomet 9A624 ráže 12,7 mm, umístěný v přídi. Další výzbroj mohla být podvěšena na šesti závěsnících pod pomocnými křídly.

Označení Mi-35 skrývalo vlastně exportní verzi typu Mi-24 V. V rámci Vzdušných sil AČR sloužilo větší množství různých verzi Mi-24/35. V posledních letech byly všechny tyto vrtulníky dislokovány na 22. základně vrtulníkového letectva v Sedlci-Vícenicích u Náměšti nad Oslavou. Jejich provoz byl oficiálně ukončen v prosinci roku 2023, kdy bylo v provozu ještě posledních pět Mi-35.

Stroj trupového čísla 3369 byl vyroben v Rusku v roce 2005 a po záletech předán VÚ 4574 Přerov. Revizi „R 1“ absolvoval v LOM PRAHA, s. p. v roce 2015. V rámci velké generální opravy, která skončila 26. dubna 2021, byl upraven „výroční“ kamufláží připomínající činnost slavné 311. československé bombardovací perutě RAF ve Velké Británii. Jeho letecký provoz byl ukončen u VÚ 2427 Sedlec-Vícenice dne 4. prosince 2023 s celkovým náletem 1 770 h 13 min při celkem 5 128 startech.

Již počátkem roku 2024 bylo rozhodnuto o jeho převodu do sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Následně byl vrtulník rozebrán odborníky a prostřednictvím státního podniku LOM PRAHA převezen do Kbel. Široká letecká veřejnost se s ním mohla blíže seznámit při slavnostním otevření Leteckého muzea VHÚ v sobotu 4. května 2024.

Přečtěte si reportáž ze zahájení 55. muzejní sezóny v Leteckém muzeu Kbely, kde byl vrtulník představen.

 

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motory: 2 x Izotov TV-3-117 VM o výkonu 1 765 kW (2 400 k)
  • Celková délka: 21,35 m
  • Délka trupu: 17,31 m
  • Průměr nosného rotoru: 17,3 m
  • Maximální výška: 5,47 m
  • Celková šířka: 6,54 m
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 8 620 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 11 800 kg
  • Maximální rychlost: 335 km/h
  • Dynamický dostup: 4 800 m
  • Dolet s přídavnými nádržemi: 1 000 km

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…