Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6

Nákladní terénní automobil ROSS R 210.12 VV 6x6

Po předchozích neúspěšných pokusech o nahrazení zastaralého nákladního automobilu Praga V3S vyhlásila Armáda České republiky v devadesátých letech minulého století zadávací podmínky na nový střední terénní nákladní automobil. V polovině devadesátých let zvítězily ve výběrovém řízení Roudnické strojírny a slévárny a.s. Roudnice nad Labem se svým speciálem ROSS R 210.12 VV 6x6. (R – Renault, 210 výkon motoru v koních, 12 – celková hmotnost v tunách, VV – vojenský valník). Vůz vznikl ve spolupráci s automobilkou Renault, která dodala kabinu řidiče a motor. Nápravy vozu jsou tuhé, portálové s čelními redukcemi v kolech, jejich konstrukce vychází z náprav vozidla P V3S. Zadní nápravy se stálým záběrem jsou vybaveny mezinápravovým diferenciálem. Každá náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu.V roce 1997 bylo v rámci ověřovací série pro potřeby AČR dodáno 15 vozidel ve verzi vojenský valník. Později bylo dodáno několik automobilů se skříňovými nástavbami a ve verzi pro výcvik řidičů se zdvojeným ovládáním. Celkem v Roudnici pro armádu vyrobily 21 vozů všech verzí. V roce 1998 byla mezi výrobcem a českou armádou podepsána rámcová smlouva, podle níž měly dodávky těchto vozidel pokračovat až do roku 2003. K tomu však nakonec nedošlo, protože další objednávky ze strany AČR byly prakticky zastaveny. Modernizace vozového parku, konkrétně dodávky náhrad za V3S byly odloženy s tím, že armáda má důležitější priority. Pro výrobce z toho vyplývaly značně negativní důsledky, protože do vývoje a výroby typu R210 investoval nemalé finanční prostředky. Z těchto důvodů postupně v Roudnici zanikla automobilová výroba.

Ve sbírce VHÚ se nachází vozidlo ROSS s dvojím ovládáním, které bylo v 90. letech 20. století používáno k výcviku posluchačů ve Vojenské akademii v Brně. Do sbírky byl převeden v roce 2010 z VZ 4218 Nový Jičín.


Technické údaje

Motor: šestiválcový,vznětový, přeplňovaný, s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený
- typ: Renault MIDR 06.02.26 W 4 EURO 2
- max. výkon: 154 kW při 2 500 ot/min
Hlavní rozměry:
- délka: 7 095 mm
- šířka: 2 490 mm
- výška přes plachtu: 3 250 mm
Hmotnosti:
- pohotovostní: 6 710 kg
- užitečná: 5 290 kg
- celková: 12 000 kg
Max. rychlost: 90 km/h

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…