Orličan VT-116 Orlík II

Orličan VT-116 Orlík II

Poměrně mnoho let využívali naši plachtaři k výkonnému létání zdařilé větroně VT-116 konstruktéra Ing. Jiřího Matějčka. Léta snažení a soustředěného úsilí ve vývojových dílnách Brno-Medlánky vykrystalizovala v konstrukci M-16 Standard, který se stal předobrazem sériových strojů.  Ty byly stavěny  n.p. Orličan Choceň od léta roku 1961 pod označením VT-16 Orlík. Ten se postupně stal hlavním jednomístným typem větroně používaným v našich aeroklubech, kde nahradil stárnoucí Šohaje. Bylo celkem vyrobeno na 83 kusů VT-16. Na jeho základě pak v roce 1963 vznikl modernější VT-116 Orlík II, který měl významně upravenou konstrukci trupu a svislé ocasní plochy, ale prakticky stejné parametry jako původní Orlík. Do roku 1969 jich bylo v Orličanu vyrobeno na 220 kusů a staly se nosným typem výkonnostního létání v našich aeroklubech.

Z konstrukčního hlediska šlo o převážně dřevěný hornokřídlý jednomístný kluzák. Při jeho stavbě byly také využity alternativní materiály jako polyuretanová pěna a skelný kompozit, hlavně na stabilizaci potahu křídla a nenosné prvky konstrukce. Zcela zakrytá kabina byla vybavena sadou běžných přístrojů a v průběhu let i speciální leteckou radiostanicí LS-4 z Tesly Kolín spolu s palubní baterií.

Představovaný exponát byl vyroben v Chocni v roce 1966. Nesl krásné výrobní číslo 151617 a dostal přidělenou imatrikulaci OK-6437. Ještě v listopadu téhož roku byl panem H. Jandíkem přeletěn do Zbraslavic a od té doby sloužil věrně a poctivě v místním aeroklubu. Za svůj letecký život prodělal čtyři generální opravy, první v mateřském závodě a další tři v Aeronu, podniku ÚV Svazarmu, Brno. K jeho historii se váže i dramatická příhoda z června 1986, kdy jeho mladý pilot opomněl před navijákovým startem připevnit plovoucí výškové kormidlo a dal pokyn ke vzletu. Výškovka přirozeně krátce po rozjezdu odpadla a neřiditelný kluzák se na laně prudce vzepjal do výšky asi 15 metrů. Na štěstí pro všechny zúčastněné zkušený navijákař bleskově odhadl situaci a mistrovsky dostal postupným ubíráním výkonu motoru kluzák nízko nad zem. Tam ovšem došlo k prudkému pádu a celkovému poškození Orlíka. Je zajímavé, že pilot v kabině si až do poslední chvíle před nárazem do země myslel, že kluzák řídí a jedná se jen o běžné přetržení navijákového lana. Poměrně značně poškozenou konstrukci pak ještě toho léta spravil nezapomenutelný letecký všeuměl pan Alois Derka z Kralup, takže stroj mohl již 25. října 1986 znovu vzlétnout. Jeho letecký konec pak přišel v listopadu 1988, kdy dovršil svůj předepsaný technický život při náletu 2 055 hodin a 2 122 startů.

Krátce poté byl kluzák zavěšen pod střechu hangáru ve Zbraslavicích a zde vydržel až do konce roku 1994, kdy byl získán do sbírky VHÚ. Po vybudování speciálního depozitáře pro kluzáky byl přemístěn do HD Lešany.

 

Rozpětí 16,00 m

Délka 7,55 m

Výška 1,68 m

Hmotnost prázdného kluzáku 220 kg

Vzletová hmotnost 320 kg

Maximální povolená rychlost 210 km/h

Klouzavost 1:33

Aktuálně



Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

26. 06. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Nová armáda…
Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

25. 06. 2025
V čtvrtek 26. června se v kinosále Armádního muzea Žižkov koná poslední…
Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

Fotografiemi pro radost. V Armádním muzeu Žižkov se lidé s handicapem učili fotografovat

25. 06. 2025
Spolek Fotografiemi pro radost pořádá fotografické workshopy pro osoby s mentálním a…
Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

Poplatky za licence – nová komplikace čs. zbrojní výroby

24. 06. 2025
Přijetí obranné strategie Varšavské smlouvy, vážné hospodářské problémy všech členských států Varšavské…
Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Začněte prázdniny v Armádním muzeu Žižkov! Letní škola pro seniory nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

23. 06. 2025
První týden "velkých" prázdnin začíná netradičně již 30. června. Kolegové z lektorského…