Orličan VT-16 Orlík

Orličan VT-16 Orlík

V roce 2021 by oslavil sté výročí narození jeden z našich nejvýznamnějších leteckých konstruktérů Ing. Jiří Matějček. Tento všestranný tvůrce se podílel nejen na návrzích celé řady bezmotorových letadel, ale mimo jiné vedl i rekonstrukce a úpravy československých verzí dopravních Iljušinů Il-14, výzkum letounů se zkráceným a kolmým vzletem a především úspěšný vývoj našeho prvního vystřelovacího sedadla VS-1, které bylo široce využito ve všech verzích proudového letounu Aero L-39 Albatros.

K další velice zdařilé konstrukci Ing. J. Matějčka lze bezesporu zařadit i výkonný kluzák VT-16 Orlík z počátku šedesátých let minulého století. Zkratka VT-16 byla označením pro sériově vyráběné větroně M-16 Standard z roku 1959. První sériový kus „Orlíka“, jak byl nově přejmenován, dokončili v létě 1961 v Orličanu n. p., Choceň. Orlík se postupně stal hlavním jednomístným typem větroně používaným v našich aeroklubech. Zde nahradil starší Šohaje a podobné méně výkonné stroje. Celkem bylo vyrobeno na 83 kusů VT-16, které pak pozvedly naše plachtění na vyšší výkonostní úroveň.

Ve sbírce VHÚ se kromě Matějčkova prototypu M-15 Standard nachází také ještě dva sériové Orlíky a to výrobních čísel 15 01 04 a 15 01 20. Druhý jmenovaný byl vyroben v roce 1962 a v dubnu toho roku zalétán známým letcem Františkem Kdérem. Byla mu přidělena imatrikulační značka  OK-2408 a dostal jej k užívání Městský aeroklub Praha. Většinu své kariéry pak létal na letišti Letňany a v jeho kabině se vystřídaly ty nejslavnější osobnosti našeho plachtění, mimo jiné i herec Luděk Munzar.

Během své kariéry prodělal čtyři generální opravy a to v leteckých dílnách Brno-Medlánky. V listopadu 1974 byl určen pro zkoušky zbytkové pevnosti potahového materiálu ve VZLÚ Praha. Zkouška ale nebyla provedena do úplné destrukce draku, a tak po odstranění nalepených zatěžovacích pásek byl předán do III. GO, která byla ukončena v dubnu 1976. Po absolvování poslední GO v roce 1980 ještě kluzák intenzivně létal v AK Letňany až do 26. září 1983. Poté byl určen jako dar do sbírky VHÚ. V té době měl nalétáno 1 673 h a 23 min při 1 737 startech.

Do Leteckého muzea VHÚ byl předán v lednu následujícího roku a posléze v původním stavu zavěšen v hlavní expoziční hale.

 

Rozpětí 16,00 m

Délka 7,40 m

Výška 1,6 m

Hmotnost prázdného letounu 220 kg

Vzletová hmotnost 320 kg

Maximální povolená rychlost 200 km/h

Klouzavost 1 : 32

Aktuálně



Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

06. 05. 2025
Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé…
Výstava „Květnové vítězství – československá armáda v roce 1945“ připomíná závěr druhé světové války a české hrdinství

Výstava „Květnové vítězství – československá armáda v roce 1945“ připomíná závěr druhé světové války a české hrdinství

06. 05. 2025
U příležitosti 80. výročí konce druhé světové války vznikla výstava Květnové vítězství…
Asymetrická aliance - Vojensko-politické spojenectví Československa s Francií z let 1918‒1939

Asymetrická aliance - Vojensko-politické spojenectví Československa s Francií z let 1918‒1939

06. 05. 2025
V tomto období si připomínáme 80. výročí konce 2. světové války a počáteční…
Dojednal kapitulaci německých jednotek v Praze, komunisté ho za to zničili. Generál Kutlvašr se dočkal důstojného pomníku

Dojednal kapitulaci německých jednotek v Praze, komunisté ho za to zničili. Generál Kutlvašr se dočkal důstojného pomníku

05. 05. 2025
V areálu bývalého Nuselského pivovaru v Praze 4 byl dnes slavnostně odhalen…
Kdy to spustíme? Před 80 lety, 5. května 1945, vypuklo Pražské povstání

Kdy to spustíme? Před 80 lety, 5. května 1945, vypuklo Pražské povstání

05. 05. 2025
Vývoj situace na frontách vedl v dubnu 1945 hlavní odbojové proudy v Praze k intenzivnímu…