Palubní deska letounu Aero L-29

Palubní deska letounu Aero L-29

Mezi nejúspěšnější strojírenské výrobky našeho lehkého průmyslu patřil bezesporu cvičný letoun Aero L-29 Delfín. Jeho sériová výroba probíhala v letech 1961 až 1973 a celkově dala neuvěřitelných 3 665 kusů, z nichž převážná část šla na export. Ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ se nachází celkem devět Delfínů různých verzí a mnoho drobnějších součástí tohoto letadla. Mezi nimi je i kompletně osazená palubní deska ze zadní kabiny instruktora.

Na klasickém duralovém plechu, nastříkaném černou matovou barvou, byly umístěny všechny potřebné přístroje. Vlevo ukazatele tlaku vzduchu a kyslíku, spolu s tably polohy podvozku a stavu systémů. Uprostřed se nacházely přístroje pro kontrolu letu, jimž vévodil mohutný elektrický umělý horizont s příčným kapalinovým sklonoměrem. Dále tam byl umístěn rychloměr, výškoměr, ukazatel radiovýškoměru, ukazatel gyroinduktivního kompasu, variometr a palubní hodiny. Vpravo od nich pak se nacházely přístroje pro kontrolu motoru, otáčkoměr, ukazatel teploty výtokových plynů a sdružený ukazatel teploty a tlaku motorového oleje a tlaku paliva. Kromě nich byly v této části palubní desky ještě palivoměr a kabinový výškoměr, udávající tlak vzduchu v kabině v závislosti na hladině letu.

Na desce se kromě přístrojů ještě nalézala signalizační světla nebezpečně vysoké rychlosti, nebezpečně malé výšky a krajní polohy stabilizátoru. Ve spodní části pak byly přepínače světlometu, kontroly signalizace požáru, zasouvání a vysouvání podvozku a teploměru výtokových plynů z motoru. Přesně uprostřed palubní desky byla namalována široká svislá bílá čára, která naznačovala pilotovi střední polohu ruční řídicí páky v krizových režimech. Celá deska byla pomocí silentbloků připevněna na profilovaném duralovém chassis, jež svou šíří 1 000 mm a výškou 390 mm odpovídalo vrchní části trupu v místě kabiny. Celková hmotnost kompletně osazené sestavy byla 14 kg. Tento zajímavý exponát, který se dlouhá léta v Leteckém muzeu vystavoval ve vitríně pod L-29 Delfín, získal VHÚ v sedmdesátých letech minulého století převodem od n.p. Mikrotechna.

 

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…