Palubní deska letounu Aero L-29

Palubní deska letounu Aero L-29

Mezi nejúspěšnější strojírenské výrobky našeho lehkého průmyslu patřil bezesporu cvičný letoun Aero L-29 Delfín. Jeho sériová výroba probíhala v letech 1961 až 1973 a celkově dala neuvěřitelných 3 665 kusů, z nichž převážná část šla na export. Ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ se nachází celkem devět Delfínů různých verzí a mnoho drobnějších součástí tohoto letadla. Mezi nimi je i kompletně osazená palubní deska ze zadní kabiny instruktora.

Na klasickém duralovém plechu, nastříkaném černou matovou barvou, byly umístěny všechny potřebné přístroje. Vlevo ukazatele tlaku vzduchu a kyslíku, spolu s tably polohy podvozku a stavu systémů. Uprostřed se nacházely přístroje pro kontrolu letu, jimž vévodil mohutný elektrický umělý horizont s příčným kapalinovým sklonoměrem. Dále tam byl umístěn rychloměr, výškoměr, ukazatel radiovýškoměru, ukazatel gyroinduktivního kompasu, variometr a palubní hodiny. Vpravo od nich pak se nacházely přístroje pro kontrolu motoru, otáčkoměr, ukazatel teploty výtokových plynů a sdružený ukazatel teploty a tlaku motorového oleje a tlaku paliva. Kromě nich byly v této části palubní desky ještě palivoměr a kabinový výškoměr, udávající tlak vzduchu v kabině v závislosti na hladině letu.

Na desce se kromě přístrojů ještě nalézala signalizační světla nebezpečně vysoké rychlosti, nebezpečně malé výšky a krajní polohy stabilizátoru. Ve spodní části pak byly přepínače světlometu, kontroly signalizace požáru, zasouvání a vysouvání podvozku a teploměru výtokových plynů z motoru. Přesně uprostřed palubní desky byla namalována široká svislá bílá čára, která naznačovala pilotovi střední polohu ruční řídicí páky v krizových režimech. Celá deska byla pomocí silentbloků připevněna na profilovaném duralovém chassis, jež svou šíří 1 000 mm a výškou 390 mm odpovídalo vrchní části trupu v místě kabiny. Celková hmotnost kompletně osazené sestavy byla 14 kg. Tento zajímavý exponát, který se dlouhá léta v Leteckém muzeu vystavoval ve vitríně pod L-29 Delfín, získal VHÚ v sedmdesátých letech minulého století převodem od n.p. Mikrotechna.

 

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…