Podvozková noha letounu Tu-124

Podvozková noha letounu Tu-124

Dopravní letoun Tupolev Tu-124 byl konstruován se záměrem vhodně a úsporně doplnit na kratších tratích mnohem větší dálkový Tu-104 s odpovídající ekonomickou výhodností. Jednalo se v podstatě o zmenšenou variantu velkého bratra, ovšem s dokonalejším vybavením a úspornějšími dvouproudovými motory. „Malé tůčko“ však zdaleka neosáhlo rozšíření svého staršího sourozence a exportováno bylo jen v několika málo kusech do nemnoha států.

Náš národní dopravce ČSA provozoval mezi lety 1964 až 1972 pouhé tři kusy Tu-124, z nichž jeden, imatrikulace OK-TEB, skončil v srpnu 1970 poměrně vážnou nehodou na curyšském letišti a byl posléze odepsán. Přesto, nebo právě proto se ve sbírce VHÚ zachoval kompletní hlavní podvozek z tohoto typu letounu, který jasně dokladoval velikost a použitelnost malého Tupoleva.

Šlo o rozměrnou hlavní podvozkovou nohu s centrálním tlumičem, nesoucí tandemový vozík, opatřený čtyřmi bržděnými koly o rozměrech 865 x 280 mm. Při zavírání podvozku se vozík skládal směrem k hlavní noze a spolu s ní pak byl uzamčen v poměrně velkém aerodynamickém krytu, neseném na zadní straně křídla letounu. Celková mohutnost podvozku byla dána požadavkem snést namáhání stroje o hmotnosti 35 tun od sil vznikajících při dotyku s betonovou dráhou přistávací rychlosti okolo 230 km/h. Celková výška podvozku byla 2 100 mm, šířka kolového vozíku 800 mm a jeho délka 1 700 mm. Noha a příslušné soupáčí byla nastříkána stříbrně, disky kol pak tmavě zelenou barvou.

Tento zajímavý exponát získal VHÚ do své sbírky od ČSA v roce 1973, tedy krátce po vyřazení typu z provozu. Podvozek pak byl dlouhá léta součástí expozice Leteckého muzea VHÚ a posléze při reinstalaci expozic, stále ve vynikajícím stavu, uložen do depozitáře.

Aktuálně



Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

02. 12. 2025
Od sedmdesátých let minulého století usiloval Sovětský svaz o postavení globální mocnosti.…
Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

29. 11. 2025
Poslední číslo Historie a vojenství letošního roku otevírá studie o československém důstojníkovi…
Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

28. 11. 2025
Po návratu ze zahraničních operací byli dnes v Národním památníku na Vítkově…
Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…