Přepravník Strassenroller R 40

Přepravník Strassenroller R 40

V období mezi světovými válkami se myšlenkou přepravy železničních vozidel po silnicích zaobíral Ing. Johan Culemeyer, tehdejší ředitel technické správy Německých říšských drah (Deutsche Reichsbahn). Podle jeho návrhu začaly německé firmy Wagenfabrik Kassbohrer a Gothaer Waggonfabrik ve 30. letech 20. století produkovat těžkotonážní přepravníky pro dráhy. Přepravníky systému Culemeyer byly patentově registrovány v Německu a USA. Vyráběly se dva hlavní typy, menší o nosnosti 40 tun a větší o nosnosti 80 tun.
V průběhu 2. světové války se uživateli těžkotonážních přepravníků stávají také složky německé branné moci, které je využívaly i k přepravě těžké bojové techniky. K tahu sloužily vedle civilních vozidel Kaelble typů ZK 3 a K 631 ZR/53 také těžké kolopásové tahače SdKfz 8. Například do baterie hmoždířů Karl Gerät 040 bylo pro převoz 2 ks rozebraných samohybných zbraní zařazeno osm 12 t polopásových tahačů SdKfz 8 se dvěma 80 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks podvozků hmoždířů) a se šesti 40 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks hlavní, 2 ks lafet s kolébkou hlavně, 2 ks nabíjecích a brzdovratných zařízení).
Podvalník o nosnosti 40 tun byl tvořen dvojicí samostatných osmikolových podvozků. Všechna kola podvozku byla řiditelná pro usnadnění průjezdu soupravy podvozků s naloženým nákladem po silnicích a městských ulicích. Jednotlivé podvozky bylo možné libovolně řadit za sebe či je použít ve skupinách spojených nosnou konstrukcí.
Po 2. světové válce bylo několik přepravníků R 40 zařazeno i do výzbroje československé armády. Především se ale používaly pro přepravu nadměrných nákladů u Československé automobilové dopravy, n.p., v roce 1950 přejmenované na Čs. státní automobilovou dopravu, n.p. (ČSAD).

V depozitáři Vojenského technického muzea v Lešanech se nachází jeden kus přepravníku R 40, který bude po renovaci vystaven v expozici železniční techniky.


Technické údaje

Rozměry:
- délka: 3 000 mm
- šířka: 2 000 mm
- celková šířka přes kola: 2 821 mm
- světlost: 150 mm
Hmotnost: 10 000 kg
Nosnost: 40 000 kg

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…