Prototyp tančíku MU-4

Prototyp tančíku MU-4

Po první světové válce se vývoj tanků změnil. Od konstrukce těžkých, pomalých a těžce vyzbrojených vozidel se přešlo k vývoji a zavádění lehkých, rychlých a lehce pancéřovaných
tančíků s lehkou výzbrojí. Tento trend dospěl až k druhému extrému a vznikla vozidla doslova miniaturní. Teorie obrněného pěšáka, prosazovaná ve dvacátých letech Angličanem Fullerem, vyvrcholila vývojem a zavedením tančíku Carden-Loyd Mk. VI, který se stal na dlouhou dobu standardem své třídy. V licenci ho vyráběla Itálie, Polsko, Francie a bez licence Sovětský svaz. Licenci pro výrobu zakoupila i firma ČKD. Po úpravách byl tento typ pod označením tančík vz. 33 (Tč. vz. 33) v počtu 70 ks zaveden do naší armády.
Konkurenční firma Škoda Plzeň vyvíjela ve stejném období svůj tančík, který se pokoušela nabídnout armádě nebo na vývoz. Jejím prvním vozidlem byl tančík MU-2, protože však prostory pro dvoučlennou posádku byly velice stísněné a jízdní vlastnosti neuspokojivé, nebyl úspěšný. Následoval vývoj typu MU-4. První známý výkres vozidla MU-4/I pochází ze 17. prosince 1931. Vozidlo bylo modernější, místo nýtování byla korba svařovaná, hnací agregát byl za přepážkou v zadní části korby. Protože armáda již rozhodla o zavedení tančíku od firmy Praga, snažila se Škoda Plzeň uplatnit vozidlo v zahraničí. Vozidlo předvedli v roce 1933 jugoslávské armádě. Po těchto zkouškách byly provedeny úpravy korby a byl nainstalován silnější motor o výkonu 40 k.V říjnu roku 1934 vyhrál v soutěži jugoslávské armády. Přesto se vedení Škody Plzeň objednávky na tento typ nedočkalo.
MU-4 (později přeznačený jako Š-1 a T-1) zůstal v jediném prototypu. Válku přečkal prototyp v tovární garáži. Po válce byl používán jako traktor pro vnitropodnikovou dopravu. Naštěstí nebyl jako ostatní prototypy předváděcí kolekce firmy Škoda sešrotován a zachoval se do dnešních dnů.

Do sbírek VHÚ byl získán v roce 1972 převodem od firmy Pozemní stavby, n. p. Plzeň. Po renovaci je opět v pojízdném stavu a je příležitostně předváděn při tankových dnech ve VTM Lešany.


Takticko-technická data

Hmotnost: 2 200 kg
Délka: 2 980 mm
Šířka: 1 850 mm
Výška: 1 300 mm
Měrný tlak na půdu: 0,35 kg/cm2
Pancéřování: 4 – 10 mm
Výzbroj: 2 lehké kulomety ZB vz. 26
Zásoba střeliva: 3 600
Osádka: 2 muži
Motor: Škoda, čtyřválcový, vzduchem chlazený
Obsah: 2 660 cm3
Výkon: 29,4 kW (40 k) při 2 500 ot /min
Max. rychlost: 40,5 km/h
Dojezd: 200 km

Aktuálně



Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…
V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…