Proudové bombardéry Il-28 ve službách československého letectva

Proudové bombardéry Il-28 ve službách československého letectva

Snímky zachychují sovětské taktické proudové bombardéry Il-28 ve službách československého letectva (zde byly označovány jako B-228). Na prvním snímku je pohled na předek tohoto stroje a na gondolu s motorem. Druhá fotografie zachycuje dvojici letounů Il-28 při startu. Na třetím snímku je zachycena dvojice Il-28 na letišti v noci při pohledu zezadu – za ocasem je patrné postavení střelce-radisty.

 

Rozvoj proudových motorů na konci druhé světové války znamenal přelom v letecké technice. SSSR získal dodávku britských proudových motorů Rolls-Royce Nene a začal vyrábět jejich kopie. Sovětské letectvo jich plně využilo a mimo jiné zadalo Iljušinově konstrukční kanceláři za úkol vyvinout proudový taktický bombardér. Stroj dostal označení Il-28 (v kódu NATO „Beagle“); jeho vývoj byl zahájen roku 1947 a prototyp vzlétl 8. července 1948. Bombardéry Il-28 byly veřejnosti poprvé předvedeny 9. května 1950 na přehlídce v Moskvě.

Dvoumotorový proudový bombardér Il-28 ve své základní verzi byl dlouhý 17,65 m, vysoký 6,70 m a měl rozpětí křídel 21,45 m; hmotnost prázdného stroje činila 12 890 kg. První stroje nesly v gondolách pod křídly proudové motory RD-45 – jednalo se o kopii britských Rolls-Royce Nene, vyráběnou bez licence; pozdější letouny byly vybaveny motorem Klimov VK-1, jenž na tento typ navazoval. Pokud stroj nesl velkou zátěž, mohl při startu použít přídavné raketové motory. Maximální rychlost se mohla vyšplhat až na 902 km/h ve výšce 4500 m n. m., dostup Il-28 činil 12 300 m a dolet 2180 km. Posádku tvořili tři muži. Pilot a letovod měli svá stanoviště vepředu a seděli v katapultážních sedačkách. Střelec-radista se nacházel v samostatném prostoru na zádi, za ocasem. Z toho důvodu se katapultovat nemohl a v případě potřeby musel vyskočit otvorem v podlaze, což bylo v reálu dosti obtížné. Obrannou výzbroj představovala dvojice kanónů NR-23 ráže 23 mm v přídi a druhá dvojice v otočné věži za ocasem. Il-28 mohl nést bomby o celkové váze až 3000 kg nebo dokonce i atomovou bombu; námořní verze nesla jedno větší nebo dvě menší torpéda. Proudový bombardér Il-28 byl vyráběn v celé řadě modifikací, především Il-28U pro výcvikové účely, průzkumné Il-28R, námořní verzi Il-28T nesoucí torpéda, nebo protiponorkové verzi Il-28PL. Celkem bylo v SSSR do roku 1956 vyrobeno přes 6300 strojů všech verzí.

Letoun Il-28 se uplatnil i v letectvech řady dalších zemí, především sovětských satelitů. Československé letectvo jej využívalo pod označením B-228 (takto byl označován Il-28) a CB-228 (Il-28U). Roku 1965 bylo bombardovací letectvo zrušeno a bombardovací Il-28 byly dílem vyřazeny, dílem upraveny na jiné účely. Il-28 byl dodán do celé řady arabských zemí, do Nigérie, Afghánistánu, Vietnamu a KLDR, nebo na Kubu. Největším uživatelem Il-28 mimo SSSR však byla Čínská lidová republika. Několik set strojů stroje dostala ze SSSR v padesátých letech, po sovětsko-čínské roztržce na přelomu 50. a 60. let dodávky nových letounů samozřejmě ustaly. To však Číňany neodradilo – začali je vyrábět sami, bez licence. Čínská kopie Il-28 se vyráběla v mandžuském Charbinu a je známa jako Harbin H-5; údaje o počtu vyrobených strojů se pohybují mezi 500–2000. Ve většině letectev byly bombardéry Il-28 dávno vyřazeny, dodnes však ve své původní funkci slouží v Severní Koreji.

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…