Proudový stíhací letoun Jak-17

Proudový stíhací letoun Jak-17

Snímek, pořízený v leteckém muzeu ve Kbelích 1. května 1969, zachycuje československý proudový stíhací letoun Jak-17 sovětské výroby.

 

Jedná se o jediný exemplář tohoto stroje (známého u nás jako S-100), který mělo československé letectvo k dispozici. Na koncích křídel jsou přídavné nádrže.

Po skončení druhé světové války Sovětský svaz naléhavě potřeboval proudové stíhací letouny. Jakovlevova konstrukční kancelář tedy zkonstruovala proudový stíhač Jak-15, který do značné míry vycházel z úspěšného druhoválečného vrtulového stroje Jak-3. V průběhu zkoušek vyšlo najevo, že bude potřeba stávající ostruhový podvozek vyměnit za příďový, se třetím kolem vepředu místo vzadu – to si vyžádalo podstatné změny křídla. Výsledný stroj dostal označení Jak-17 a jeho prototyp poprvé vzlétl v červnu 1947.

Proudový stíhač Jak-17 byl 8,7 m dlouhý a 2,3 m vysoký, rozpětí křídel činilo 9,2 m. Maximální startovací váha s přídavnými nádržemi činila 3240 kg; v takovém případě byl maximální dolet 710 km. Maximální dostup činil 12 750 m a letoun mohl letět rychlostí až 748 km/h. Výzbroj představovala dvojice kanónů NS-23 ráže 23 mm.

Celkově vzato se Jak-17 nemohl měřit s konkurenčním strojem MiG-15 ani v rychlosti, ani v doletu, a tak bylo do roku 1949 vyrobeno pouhých 430 strojů. Většina z vyrobených strojů představovala dvoumístnou verzi Jak-17UTI – Jak-17 se hodil na přeškolení pilotů vrtulových stíhacích letounů Jak-3 a Jak-9. Jen několik desítek strojů tohoto typu bylo exportováno. V Československu skončil jediný letoun v jednomístné verzi – v letech 1949–1950 létal ve službách čs. letectva, poté sloužil jako učební pomůcka a nyní se nachází v expozici Leteckého muzea Kbely.

 

Aktuálně



Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

29. 11. 2025
Poslední číslo Historie a vojenství letošního roku otevírá studie o československém důstojníkovi…
Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

28. 11. 2025
Po návratu ze zahraničních operací byli dnes v Národním památníku na Vítkově…
Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…