Schneider Gb IIb Grunau Baby

Schneider Gb IIb Grunau Baby

Německý jednomístný kluzák zkonstruovaný a stavěný u firmy Flugzeugbau Edmund Schneider v Grunau. Prototyp Gb I vzlétl v roce 1932 a již o rok později byla zkonstruována verze Gb II se zvětšeným rozpětím. Vylepšený typ Gb IIb byl navíc vybaven brzdicími klapkami.

Větroně Gb II byly stavěny ve velkých sériích nejen v Německu, ale i v jiných zemích, a staly se tak standardním typem školního kluzáku. Bylo na nich dosaženo mnoha světových plachtařských rekordů, ale také za války sloužily k masovému výcviku nových německých letců, a tvořily tedy významný článek v systému leteckého školení.

Grunau Baby měly velký význam i pro naše plachtaře. Již za první republiky se v ČR stavěly amatérsky a v odbočkách MLL. S nimi se pak naši letci zúčastnili různých plachtařských závodů až do 2. světové války. Za okupace se Grunau Baby stavěly i u nás např. v Kralupech nad Vltavou nebo ve Vrchlabí. Údajně bylo na našem území vyrobeno několik tisíc kusů, které byly všechny dodány Němcům pro výcvik vojenských pilotů. Po osvobození působily „Bejbiny“ ve všech našich aeroklubech a napomohly k velkému rozvoji našeho poválečného plachtění.

Ve sbírce VHÚ se nalézá i jedna původní Grunau Baby GB IIb. Ta byla vyrobena za války patrně u firmy E. Schneider v Grunau. Po válce v roce 1947 dostala čs. imatrikulaci OK-8055 a jako majitel byl zapsán Aeroklub Klatovy. V květnu 1951 prodělala opravu v Leteckých dílnách Kralupy nad Vltavou a krátce poté byla přidělena Aeroklubu Velké Meziříčí s domovským přístavem v Křižanově. Z čs. leteckého rejstříku byl kluzák vyškrtnut na počátku roku 1954, ale nebyl zničen, jak bylo tehdy zvykem.

Naopak se dostal do držení Aeroklubu Jihlava, jehož členové jej nabídli v roce 1972 do sbírek Vojenského muzea VHÚ. Do Prahy byl kluzák převezen na speciálním transportním vozíku Horák & Hlava v srpnu 1972 a předán tehdejší Expozici letectva a PVO při VM. Krátce na to započaly na kluzáku renovační práce, jež probíhaly převážně v karlínské Invalidovně. Renovace byla ukončena v dubnu 1973 a po prezentaci na jarním otevření expozice byl kluzák zavěšen do hangáru H-40, kde se nalézá dodnes.

 

Rozpětí 13,57 m

Délka 6,2 m

Výška 1,35 m

Prázdná hmotnost 165 kg

Max. vzletová hmotnost 250 kg

Max. nepřekročitelná rychlost 210 km/h

Klouzavost 1:17

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…