Školní kluzák NSFK SG 38

Školní kluzák NSFK SG 38

Německý školní kluzák SG 38 byl zkonstruován ještě před 2. světovou válkou ve firmě Segelflugzeugbau Edmund Schneider pro základní výcvik plachtařů. Stavba těchto převážně dřevěných kluzáků, používaných jak Luftwaffe, tak Nationalsozialistsches Fliegerkorps, probíhala poté u různých firem po celé Evropě. V Čechách mimo jiné ve Vrchlabí ve firmě Petera & Söhne, Farhzeug u. Flugzeugwerke a v Praze-Letňanech ve Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft Prag. Udává se, že bylo vyrobeno přes deset tisíc kusů SG 38, které pak umožnily první letecké krůčky řadě významných i méně známých letců. Tyto kluzáky sloužily po válce i v Československu, kde vznikla ještě asi stokusová série mírně upravených Schulgleiterů označovaných jako ŠK-38 Komár.

Základ představovaného kluzáku byl vyroben patrně v Německu v průběhu 2. světové války. Jeho původní části byly v osmdesátých letech minulého století nalezeny ve Franfurktu nad Mohanem a v roce 1985 byl kluzák po náročné renovaci uveden členy Oldtimer Segelflugclub Wasserkuppe do letového provozu pod imatrikulační značkou D-7051. Od té doby byl provozován různými německými kluby historických letadel asi až do roku 2004. Poté byl ještě nějaký čas v Německu vystavován, ale již zřejmě nelétal. Vzledem ke specifickému provozu, kdy letoun prováděl pouze krátké „skoky“ na svahu nebo v autovleku měl od renovace nalétáno pouhých 15 hodin, ale přes 1 800 startů.

V roce 2017 byl nabídnut k prodeji a po vyškrtnutí z německého leteckého rejstříku následujícího roku byl přivezen do České republiky. Krátce se ještě ocitl jako zapůjčený statický exponát v Německu a na konci roku 2022 byl zakoupen pro sbírku VHÚ. Zde by měl v expozici 2. světové války dokladovat paradoxní oblouk německé konstrukční školy konce třicátých let minulého století, kdy se pro Luftwaffe vedle sebe vyvíjely a vyráběly křehké dřevěné aparáty spolu s nejmodernějšími celokovovými bojovými stroji.

Délka 6,28 m

Rozpětí 10,41 m

Výška 2,43 m

Prázdná hmotnost 100 kg

Maximální vzletová hmotnost 210 kg

Maximální nepřekročitelná rychlost 115 km/h

Klouzavost 10

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…