Školní kluzák NSFK SG 38

Školní kluzák NSFK SG 38

Německý školní kluzák SG 38 byl zkonstruován ještě před 2. světovou válkou ve firmě Segelflugzeugbau Edmund Schneider pro základní výcvik plachtařů. Stavba těchto převážně dřevěných kluzáků, používaných jak Luftwaffe, tak Nationalsozialistsches Fliegerkorps, probíhala poté u různých firem po celé Evropě. V Čechách mimo jiné ve Vrchlabí ve firmě Petera & Söhne, Farhzeug u. Flugzeugwerke a v Praze-Letňanech ve Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft Prag. Udává se, že bylo vyrobeno přes deset tisíc kusů SG 38, které pak umožnily první letecké krůčky řadě významných i méně známých letců. Tyto kluzáky sloužily po válce i v Československu, kde vznikla ještě asi stokusová série mírně upravených Schulgleiterů označovaných jako ŠK-38 Komár.

Základ představovaného kluzáku byl vyroben patrně v Německu v průběhu 2. světové války. Jeho původní části byly v osmdesátých letech minulého století nalezeny ve Franfurktu nad Mohanem a v roce 1985 byl kluzák po náročné renovaci uveden členy Oldtimer Segelflugclub Wasserkuppe do letového provozu pod imatrikulační značkou D-7051. Od té doby byl provozován různými německými kluby historických letadel asi až do roku 2004. Poté byl ještě nějaký čas v Německu vystavován, ale již zřejmě nelétal. Vzledem ke specifickému provozu, kdy letoun prováděl pouze krátké „skoky“ na svahu nebo v autovleku měl od renovace nalétáno pouhých 15 hodin, ale přes 1 800 startů.

V roce 2017 byl nabídnut k prodeji a po vyškrtnutí z německého leteckého rejstříku následujícího roku byl přivezen do České republiky. Krátce se ještě ocitl jako zapůjčený statický exponát v Německu a na konci roku 2022 byl zakoupen pro sbírku VHÚ. Zde by měl v expozici 2. světové války dokladovat paradoxní oblouk německé konstrukční školy konce třicátých let minulého století, kdy se pro Luftwaffe vedle sebe vyvíjely a vyráběly křehké dřevěné aparáty spolu s nejmodernějšími celokovovými bojovými stroji.

Délka 6,28 m

Rozpětí 10,41 m

Výška 2,43 m

Prázdná hmotnost 100 kg

Maximální vzletová hmotnost 210 kg

Maximální nepřekročitelná rychlost 115 km/h

Klouzavost 10

Aktuálně



Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…
Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

02. 12. 2025
Od sedmdesátých let minulého století usiloval Sovětský svaz o postavení globální mocnosti.…
Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

Vyšlo čtvrté letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o československém důstojníkovi vojenské zpravodajské služby OBZ Adolfu Püchlerovi

29. 11. 2025
Poslední číslo Historie a vojenství letošního roku otevírá studie o československém důstojníkovi…
Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

Poděkování za službu: Vojáci z misí po celém světě převzali ocenění na pražském Vítkově

28. 11. 2025
Po návratu ze zahraničních operací byli dnes v Národním památníku na Vítkově…
Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…