Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžká samohybná houfnice ISU-152 vznikla jako logické pokračování vývoje samochodky SU-152, která byla postavena na podvozku těžkých tanků KV (Konstantin Vorošilov). Místo řady tanků KV vyvinul konstrukční kolektiv z čeljabinského Kirovova závodu novou rodinu tanků IS (Josef Stalin). Vyznačovala se jednodušší výrobou, zlepšenou pancéřovou ochranou, spolehlivějším motorem V-2 IS, planetovým směrovým ústrojím a novou hlavní převodovkou. Strojový spodek tanku byl převzat jako základ pro konstrukci samohybné kanónové houfnice. V přední části byla z rovných pancéřových plátů vytvořena nástavba, do které byla zastavěna kanónová houfnice ML-20S. Tato zbraň byla vedle kanónu D-25T (v tanku IS-2) a D-25S (v samochodce ISU 122) prakticky jediná, která dokázala na větší vzdálenost probíjet čelní pancíř německých tanků Panter, Tiger a samohybných děl Ferdinand. Proto pro ni vojáci používali přezdívku „Zvěroboj“ (lovec zvěře). Výroba probíhala v Kirovově závodu (Tankograd) ve městě Čeljabinsk a ke konci války také v Leningradském Kirovově závodu. Od roku 1944 do konce války bylo vyrobeno 4 075 samochodek ISU.
V roce 1950 bylo samohybné dělo ISU-152 pod označením SD-152 zavedeno do výzbroje
1. tankosamohybného pluku ve Strašicích v počtu 36 kusů. Pluk v roce 1956 zanikl, ale samohybná děla ve výzbroji zůstala. Nacházela se na skladových základnách a v letech 1966 až 1972 byla dokonce předurčena pro posílení brigády Pohraniční stráže, která byla v uvedené době zařazena do složení ČSLA.Houfnice byla do sbírek VHÚ získána v roce 1968 převodem od VÚ 7346 Stráž pod Ralskem.


Technická data

Hmotnost: 46 000 kg
Osádka: 5 mužů
Výzbroj:
kanónová houfnice
- typ: 152 mm vz. 1937/43 ML-20S
- ráže 152,4 mm
- délka: 33,5 ráže
- počet nábojů: 20 kusů
kulomet
- typ: DŠK vz. 1938
- ráže: 12,7 mm
- počet nábojů: 250 kusů
Tloušťka pancíře:
Korba
- příď: 60-90 mm
- záď: 60 mm
- boky: 90 mm
- dno a vrch: 20-30 mm
Bojový prostor
- příď: 75-90 mm
- záď: 60 mm
- boky: 90 mm
- strop: 22-30 mm
Max. rychlost:
- na silnici: 35-37 km/h
- v terénu: do 14 km/h
Dojezd:
- na silnici: 220 km
- v terénu: 80 km

Aktuálně



Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…
V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…