Vírník K-70 Z

Vírník K-70 Z

V druhé polovině minulého století zachvátila civilizovaný svět vlna nadšení pro létání na strojích bez pohonu vlastního nosného rotoru, takzvaných vírnících. Jednalo se většinou o nevelké jednoduché letouny s volně rotujícími listy, které umožňovaly let bez větších nároků na stavební a provozní prostředky. Jedním z hlavních typů, který inspiroval mnoho stavitelů, byl vírník B 8 slavného amerického konstruktéra Igora Bensena.

V bývalém Československu se v šedesátých letech do stavby inovovaných Bensenů pustila řada nadšenců. Mezi nimi byl i pan Jan Kratochvíla z Kolína, který základní koncepci B 8 upravil podle svých možností a po delším vývoji postavil zdařilý motorizovaný vírník K-70. Jak číslovka v jeho názvu napovídá, vývoj byl ukončen v roce 1970. Šlo o jednomístný motorizovaný vírník s příďovým podvozkem, poháněný čs. motorem Walter Mikron III o výkonu 65 k (48 kW) v tlačném uspořádání.

Na bázi této konstrukce začal o něco později stavět svůj stroj i pan Jindřich Zimák z Kostelce nad Černými lesy. Jako letitý pracovník Leteckých opraven Kbely však usoudil, že výhodnější než původní převážně dřevěné listy budou v provozu listy celokovové. Také vlastní kostra vírníku a pohonná jednotka doznaly jistých změn, a proto přeznačil svůj stroj na K-70 Z (Zimák).

Stavba vírníku se protáhla hluboko do sedmdesátých let pro velké technologické potíže s kovovou konstrukcí a snahu pana J. Zimáka svoji činnost legalizovat i před státními úřady. Mimo jiné se tak dostal postupně i do hledáčku Státní bezpečnosti. Po nezdařeném úletu na vírníku KD-67 do zahraničí, o který se v roce 1978 pokusil pan Vojtěch Vala, byl pan Zimák úřady vyzván k zastavení prací a rozebrání svého stroje, aby nemohlo dojít k jeho zneužití.

K-70 Z byl poté uložen u svého majitele až do počátku roku 2023, kdy jej po důkladné prohlídce a celkové renovaci pan Zimák nabídl do sbírky VHÚ. Jeho dílo tak rozšířilo dnes již pozoruhodnou kolekci vírníků v podsbírce Letecký materiál Leteckého muzea VHÚ.

 

Technické údaje

  • Motor Continental A-65 o výkonu 65 k (48 kW) při 2 300 ot/min
  • Průměr nosného rotoru: 6 360 mm
  • Délka: 3 000 mm
  • Výška: 2 010 mm
  • Rozchod kol: 1 600 mm
  • Prázdná hmotnost: 150 kg

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…