VZLÚ HC-2 Heli Baby

VZLÚ HC-2 Heli Baby

První československý vrtulník, později vyráběný i sériově, byl konstrukcí kolektivu Ing. Jaroslava Šlechty a vycházel ze zkušeností předešlého vývoje. Stavba prototypu HC-2 začala v prototypovém oddělení továrny Aero v roce 1951. Později přešla konstrukce a prototypové dílny do VZLÚ, kde vývoj pokračoval. První volné lety s ním provedli v Letňanech Jiří Bláha a kpt. Josef Němeček počátkem prosince 1954. Stroj později prodělal řadu změn a úprav, které se týkaly i podstatných částí jeho konstrukce.

Na programu vývoje se podíleli také zkušební piloti Ing. Rudolf Duchoň a Zdeněk Pondělíček. Ten provedl také v září 1958 spolu s mechanikem Jaroslavem Písaříčkem etapový přelet do Bruselu na Expo 58. Po jistou dobu nesl také státní poznávací značku OK-IVA.

Dne 27. června 1959 s ním Ing. R. Duchoň ustanovil světový rychlostní rekord na sto kilometrové bázi výkonem 120,182 kmh¯¹. Téhož dne pak Z. Pondělíček s dalším členem posádky pokořili rychlostí 114,248 kmh¯¹ dosud platný rekord v kategorii vrtulníků do hmotnosti 1 000 kg.

Na vrtulník byly v rámci výzkumu montovány různé aparatury pro sledování vlastností draku a ovzduší. Prototyp zůstal nadále ve stavu VZLÚ a nebyl konvertován pro motor M-110 H. Poslední let s pilotem Z. Pondělíčkem byl zaznamenán dne 9. srpna 1965. Stroj nalétal celkem 468 h při 2 678 startech. Mimoto naběhal mnoho hodin na zemi v rámci zkoušek a konzervací.

Do sbírky VHÚ byl z VZLÚ předán v létě roku 1967 a stal se tak jedním z prvních exponátů nově vznikající výstavy o historii našeho letectví. Od března roku 1991 prodělal revizi v Leteckých opravnách Trenčín, během níž získal původní prototypové označení.

 

Motor Praga DH o výkonu 82 k (60 kW), opatřeným ventilátorem pro nucené chlazení

Průměr nosného rotoru 8,80 m

Délka 10,46 m

Hmotnost prázdného vrtulníku 370 kg

Vzletová hmotnost 580 kg

Maximální rychlost 126 km/h

Dostup 3 000 m

Dolet 150 km

Aktuálně



Dozvuky stavby berlínské zdi

Dozvuky stavby berlínské zdi

04. 09. 2025
Stala se asi hlavním symbolem studené války. V letech 1961 až 1989 rozdělovala…
VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

03. 09. 2025
Centrum leteckého výcviku Pardubice bude do roku 2031 provozovat další z létajících…
Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

02. 09. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Vojenské…
Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

02. 09. 2025
Ve dnech 1. až 5. září 2025 se v Dakaru v Senegalu…
21. Tankový den v Lešanech přilákal rekordní počet návštěvníků, přehlídka techniky připomněla 80. výročí konce 2. světové války

21. Tankový den v Lešanech přilákal rekordní počet návštěvníků, přehlídka techniky připomněla 80. výročí konce 2. světové války

30. 08. 2025
Tisíce návštěvníků z celé České republiky navštívily poslední prázdninovou sobotu Vojenské technické muzeum…