Mikojan-Gurjevič MiG-29 A

Mikojan-Gurjevič MiG-29 A

14. 09. 2018

Sovětské letouny MiG-29, zaváděné koncem osmdesátých let minulého století do našeho letectva představovaly pro piloty kvalitativně novou úroveň stíhacích strojů, které se museli naučit ovládat. MiG-29 A získaný do sbírky VHÚ Praha navíc symbolizuje přátelské rozdělení Čech a Slovenska na přelomu let 1992–1993.

 

V roce 1969 byl v SSSR vyhlášen konkurz na nový bojový letoun PFI – perspektivní frontový stíhací letoun. Lehký frontový stíhací letoun přizpůsobený požadavkům vojskového letectva rozpracoval kolektiv OKB MiG pod vedením Rostislava A. Běljakova. Vlastní technické projektování začalo v roce 1974 a konečná podoba letounu známého jako výrobek (izdělije) 9-12, která se vymykala podobě všech dosavadních letounů této konstrukční kanceláře, v sobě zahrnovala především nejnovější poznatky z aerodynamiky a technologie. Vzlet prvního prototypu uskutečnil A. V. Fedotov 7. října 1977. Po ukončení úvodní etapy vývoje následovalo v roce 1982 zavedení sériové výroby, souběžně s tím začaly vojskové zkoušky. Vývoj dále pokračoval dalšími modernizovanými verzemi, včetně dvoumístné cvičné varianty MiG-29UB (izdělije 9-51). V roce 1984 došlo k oficiálnímu přijetí nového stíhacího letounu do výzbroje a počátkem roku 1985 dosáhly první dva pluky sovětského letectva vyzbrojené tímto typem operační způsobilosti. Západní veřejnost se s nimi oficiálně seznámila v roce 1986 při návštěvě 234. pluku sovětského letectva ve Finsku.

Došlo i na export. Již v roce 1985 byl podepsán kontrakt s Indií, byly realizovány dodávky do Jugoslávie (1987), NDR a Bulharska (1988), dále Polska, Československa a Rumunska (1989). Další stroje směřovaly do Afghánistánu, Iráku, Íránu, na Kubu, do Severní Koreje a Sýrie. Dodávky „dvacetdevítek“ do Československa začaly v dubnu 1989, kdy na letišti 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci přistál první MiG-29 UB. V druhé polovině června následovalo osm jednomístných strojů (izdělije 9-12 A) a 28. července přiletěl druhý MiG-29 UB. Dalších devět letounů přibylo postupně v lednu a dubnu následujícího roku.

Při dělení ČSFR se letouny MiG-29 rozdělily v poměru 1 : 1 mezi ČR a SR. Koncem roku 1992 velení vzdušných sil AČR vyřadilo MiG-29 ze systému PVO a stroje byly převeleny ze Žatce k 1. slp do Českých Budějovic. Česko své stroje v červenci 1994 vyřadilo ze služby a v prosinci 1995 je vyměnilo s Polskem za 11 vrtulníků W-3A Sokol.

Do sbírky VHÚ se dostal MiG-29 (8003), výrobního čísla 2960526380, který původně sloužil v čs. vojenském letectvu. Letoun vyrobil závod č. 30 Znamja Truda v Moskvě. Zalétávání proběhlo ve dnech 2. až 11. června 1989. Přelet do Žatce pak 27. června jako třetí MiG-29 u nás. Předávací zálet provedl plk. Ing. Václav Vašek 3. srpna. Vojenský útvar 1610 (11. slp) stroj oficiálně převzal o den později. Při dělení ČSFR jej 9. prosince 1992 předali k VÚ 4052 Sliač. První let na Slovensku vykonal 14. ledna 1993. Poslední let proběhl 20. listopadu 1996, celkový nálet stroje činil 239 h 7 min při 425 startech.

Poté byl letoun zakonzervován a dlouhodobě uložen. V roce 2015 došlo k naplnění dohody o výměně mezi VHÚ Praha a VHÚ Bratislava a stroj se dostal do sbírek Leteckého muzea Kbely, kde byl do konce roku zkompletován a následně vystaven v expozici. Letoun nese původní kamufláž i slovenské znaky, které překrývají čs. kokardy, jako symbol rozdělení republiky.

Technická data:

Motor: 2× Klimov RD-33 o tahu 49,50/81,50 kN každý

Rozpětí 11,36 m

Délka 14,87 m

Hmotnost prázdného letounu 10 900 kg

Maximální vzletová hmotnost 19 700 kg

Maximální rychlost 2 400 km/h

Dostup 18 000 m

Dolet 1 500 km

Výzbroj: 30 mm kanon GŠ-30-1 se 150 náboji

na třech závěsnících pod každým křídlem lze umístit nejrůznější varianty nesené výzbroje do hmotnosti 3 500 kg

 

Jan Sýkora

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…