Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

19. 02. 2025

Zaměstnanci Vojenského historického ústavu Praha pokračují v natáčení seriálu PRIMA HISTORIE s týmem televize PRIMA. V zatím posledním dílu se můžete seznámit s historií létajícího exponátu se sbírky Vojenského historického ústavu Praha, letounem Let C-11. Ten vycházel ze slavného válečného letounu JAK-3 a byl určen jako přechodový letoun na ruskou proudovou techniku. Licenčně se vyráběl závodu LET v Kunovicích. Ve videu uvnitř článku uvidíte i záběry z pilotní kabiny za letu.

S historií letounu LET C-11, který mohou návštěvníci akcí Vojenského historického ústavu Praha vídat v letových ukázkách při dnech pro veřejnost zejména ve Vojenském technickém muzeu Lešany, se můžete seznámit v dalším díle seriálu PRIMA HISTORIE. Stačí, když se podíváte do rubriky Prima HISTORIE VHÚ PRAHA A PRIMA CNN na hlavní stránce našeho webu. 

„Bylo potřeba mít stroj, na kterém se piloti mohli školit na proudové letouny pro stíhací piloty. Ukázalo se, že tento stroj je velice vhodný, zejména proto, že jim umožňoval zvyknout si na umístění a ovládání sovětské techniky a ruské filosofie rozložení ovládacích prvků,” říká v dokumentu kurátor leteckých sbírek VHÚ Praha Jan Sýkora. Z tohoto stroje pak piloti pokračovali na cvičné i sólové stíhačky MiG-15.

Stroj ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha je provozován díky spolupráci s LOM Praha a pilotuje jej bývalý bojový pilot L 159 Alca Tomáš Bruštík z centra Leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí LOM Praha. Ve videu uvidíte jeho pilotáž i neobvyklé záběry z letounu. 

Ředitel LOM Praha Jiří Protiva v dokumentu prozrazuje, že práce na renovaci tohoto stroje trvaly 2 roky a podíleli se na ní všichni specialisté, které tento státní podnik má. „Bylo to hodně práce a jsme velice rádi, že od roku 2018 ho mohou diváci vídat na leteckých show ve vzduchu, říká Jiří Protiva.

Fandové letadel se také dozví, že na tomto typu stroje létal také slavný akrobat Petr Jirmus, protože část domácí licenční produkce se dostala také do Svazarmu.

Dvanáctiminutová reportáž určitě stojí za vaši pozornost:

Aktuálně



Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…
Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

24. 11. 2025
Ludvík Svoboda je částí společnosti vnímán kriticky, jako státník, který zklamal. Asi…
Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

23. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Krvavý přízrak jménem Filature

Krvavý přízrak jménem Filature

21. 11. 2025
Od října 1944 se Čs. samostatná obrněná brigáda ve Velké Británii (Czechoslovak…