Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

19. 02. 2025

Zaměstnanci Vojenského historického ústavu Praha pokračují v natáčení seriálu PRIMA HISTORIE s týmem televize PRIMA. V zatím posledním dílu se můžete seznámit s historií létajícího exponátu se sbírky Vojenského historického ústavu Praha, letounem Let C-11. Ten vycházel ze slavného válečného letounu JAK-3 a byl určen jako přechodový letoun na ruskou proudovou techniku. Licenčně se vyráběl závodu LET v Kunovicích. Ve videu uvnitř článku uvidíte i záběry z pilotní kabiny za letu.

S historií letounu LET C-11, který mohou návštěvníci akcí Vojenského historického ústavu Praha vídat v letových ukázkách při dnech pro veřejnost zejména ve Vojenském technickém muzeu Lešany, se můžete seznámit v dalším díle seriálu PRIMA HISTORIE. Stačí, když se podíváte do rubriky Prima HISTORIE VHÚ PRAHA A PRIMA CNN na hlavní stránce našeho webu. 

„Bylo potřeba mít stroj, na kterém se piloti mohli školit na proudové letouny pro stíhací piloty. Ukázalo se, že tento stroj je velice vhodný, zejména proto, že jim umožňoval zvyknout si na umístění a ovládání sovětské techniky a ruské filosofie rozložení ovládacích prvků,” říká v dokumentu kurátor leteckých sbírek VHÚ Praha Jan Sýkora. Z tohoto stroje pak piloti pokračovali na cvičné i sólové stíhačky MiG-15.

Stroj ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha je provozován díky spolupráci s LOM Praha a pilotuje jej bývalý bojový pilot L 159 Alca Tomáš Bruštík z centra Leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí LOM Praha. Ve videu uvidíte jeho pilotáž i neobvyklé záběry z letounu. 

Ředitel LOM Praha Jiří Protiva v dokumentu prozrazuje, že práce na renovaci tohoto stroje trvaly 2 roky a podíleli se na ní všichni specialisté, které tento státní podnik má. „Bylo to hodně práce a jsme velice rádi, že od roku 2018 ho mohou diváci vídat na leteckých show ve vzduchu, říká Jiří Protiva.

Fandové letadel se také dozví, že na tomto typu stroje létal také slavný akrobat Petr Jirmus, protože část domácí licenční produkce se dostala také do Svazarmu.

Dvanáctiminutová reportáž určitě stojí za vaši pozornost:

Aktuálně



Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…
Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…
Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

Urychlené vyzbrojování ČSLA v druhé polovině sedmdesátých let

02. 12. 2025
Od sedmdesátých let minulého století usiloval Sovětský svaz o postavení globální mocnosti.…