Přehlídka elegance, krásy a nostalgie jménem Aero

Přehlídka elegance, krásy a nostalgie jménem Aero

07. 09. 2019

V areálu Leteckého muzea Kbely, konkrétně před hangáry Staré Aerovky, se první zářijový víkend setkali majitelé historických vozů Aero.  Více než sto aerovek z několika zemí Evropy se zde potkalo v rámci 38. evropského setkání vozů Aero. Prohlédněte si početnou fotogalerii automobilů, které dnes už patří k československé klasice, stojících před hangáry s exponáty Vojenského historického ústavu Praha. 

 

Setkání aerovkářů se zúčastnilo přes 100 vozů Aero vyráběných v automobilní sekci továrny v pražských Vysočanech v letech 1929 až 1947. Většina posádek přijela z České republiky, účastnili se ale také majitelé vozů z Německa, Slovenska, Holandska, Švýcarska, Rakouska i Francie.

Akce se v kbelském muzeu konala u příležitosti 100. výročí založení továrny letadel Aero Praha, 90. výročí zahájení výroby automobilů značky Aero a 40. výročí založení evropského klubu Aero – IG. Setkání vozů Aero pořádali členové Aero Car Clubu Praha z.s. ve spolupráci Vojenským historickým ústavem - Leteckým muzeem Kbely, Národním technickým muzeem a AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

První vůz vyráběný firmou Aero byl upravený vůz ENKA od firmy Košař, ta ho sama od roku 1927 s úspěchem prodávala. Automobil Aero s jednoválcovým motorem o obsahu 500 ccm bylo v roce 1929 možné koupit za stejnou cenu jako motocykl se sajdkárou, tj. 18 000 korun. Tato aerovka sice patřila do kategorie vozítek, ale vypadala a chovala se jako "dospělý" automobil.

Původní vůz Aero 500 byl v roce 1931 zdokonalenoa dostal nové typové označení Aero 662 a vyráběl se v letech 1931–1934. Poháněl ho řadový dvouválec o obsahu 662 cm³. V roce 1933 následovalo Aero 1000 s litrovým motorem. V roce 1934 vznikla nová řada Aero 30 a později i velký vůz Aero 50.

Během 2. světové války se výrobní linka továrny musela zapojit do zbrojního programu Německé říše, pracovali zde mj. totálně nasazení Češi. Vozy Aero Pony a Aero Rekord, tajně vyvíjené během druhé světové války, se úředním rozhodnutím již nedostaly do sériové výroby.

Na podzim roku 1945 byla společnost znárodněna a výroba vlastních osobních vozů ukončena. Místo toho byla do vysočanské továrny přesunuta výroba lehkého nákladního vozu Škoda 150. Ten zde byl vyráběn v letech 1945–1947 jako Aero 150.

Pod značkou Aero se v letech 1947–1951 vyráběl osobní vůz Minor II, vyvinutý továrnou Jawa.

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…