Renovace těžkého kolového tahače TATRA 813 8x8 KOLOS

Renovace těžkého kolového tahače TATRA 813 8x8 KOLOS

27. 12. 2012

Tatra 813 je nepochybně jedním z nejvýznamnějších představitelů československé konstrukční školy speciálních vojenských vozidel. Kopřivnická Tatra vyráběla tento kultovní automobil v letech 1967 až 1982 v celkovém počtu 11 751 vozů. Typovou řadu tvořily verze 4x4, 6x6 a 8x8, z nichž základní a nejznámější byla právě posledně jmenovaná. Pohonnou jednotkou automobilu byl zcela nový čtyřdobý, vzduchem chlazený, vznětový dvanáctiválec T930 o obsahu 17 640 cm3. Ten vznikl přidáním čtyř válců k osvědčenému osmiválci T928. Motor o výkonu 270 koní umožňoval automobilu maximální rychlost 91 km/h.
Vozidlo bylo schopno překonat příkop široký až 1,5 m a zdolat kolmé výškové překážky do 60 cm. Bočním náklon mohl činit až 30°. Dodnes se jedná v terénu o prakticky nepřekonatelný vůz. Moderní trambusová kabina pojala v prodloužené verzi až sedmičlennou posádku. Ve výbavě vozu nechyběl ani systém centrálního huštění pneumatik umožňující jízdu těžkým terénem či pokračování bojové činnosti po průstřelu pneumatiky.
Automobily tohoto typu nemohou pochopitelně chybět ani ve sbírce automobilní a těžké bojové techniky Vojenského historického ústavu Praha. Na podvozku T-813 se jich v expozici Vojenského technického muzea v Lešanech i v depozitářích nachází plných deset kusů. Jeden z nich, těžký kolový tahač vyrobený v roce 1982, prošel v letošním roce kompletní renovací v restaurátorských dílnách Oddělení konzervování a restaurování VHÚ Praha.
Automobil s podvozkem č. 11346 - 99 získal VHÚ Praha v dubnu 1997 převodem od VÚ 2982 Mladeč. Řadu let byl vystaven pod širým nebem u vchodu do hlavní části lešanské expozice a postupně podléhal nepříznivým vlivům počasí. V letošním roce se přestěhoval do dílen, kde dostal nejen nový vnější lak, ale i zcela novou dřevěnou podlahu korby, opravený motor a interiér kabiny.
Výsledek práce prap. Zlatka Šuly, Jaroslava Slováčka a Stanislava Vilímka budou mít návštěvníci muzea možnost obdivovat od 21. května 2011, kdy bude slavnostně zahájena nová sezóna lešanského muzea.

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…