30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59

30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59

26. 12. 2018

Po 2. světové válce vypsalo MNO požadavek na vývoj 30mm protiletadlového dvojkanónu umístěného na čtyřkolové lafetě. Zbrojovka Brno na základě zadávacích podmínek upravila protiletadlový kanón vyvíjený za války pro německé ponorky. O šest let později se stal základem patrně nejzajímavější verze slavného nákladního automobilu Praga V3S.

Výroba doslova fenomenálních automobilů PRAGA V3S byla pro potřeby československé armády zahájena v roce 1953. Pro pohon automobilu byl zvolen motor TATRA 912, který byl odvozen od slavného dvanáctiválce TATRA 111. Na podvozky tohoto typu, který proslul zejména nepřekonatelnou průchodností těžkým terénem a jednoduchou obsluhou i údržbou, se montovala celá řada speciálních nástaveb jako dílenské, požární, spojovací, vyprošťovací a mnoho dalších. V květnu 1957 vypracoval Vědecko-výzkumný tankový polygon Doksy ideový návrh na umístění 30mm protiletadlového dvojkanónu PLdvK vz. 53 na opancéřovaný podvozek Praga V3S. Jinak velmi kvalitní kanón totiž trpěl malou pohotovostí pro střelbu z chodu, kvůli čemuž dalo Ministerstvo obrany podnět k vývoji samohybné verze. Dva funkční vzorky absolvovaly v červenci a srpnu 1958 úspěšně vojskové zkoušky a již v roce 1959 byl nový protiletadlový prostředek zaveden do výzbroje československé armády pod označením 30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 (30mm PLdvK vz. 53/59).

Z vozidla Praga V3S byl zachován motor a podvozek, na který byla umístěna lehce pancéřovaná karosérie chránící osádku proti účinkům střepin a do značné míry i proti střelbě z pěchotních zbraní. Podvozek vozidla byl vybaven zařízením pro vyloučení pérování zadních náprav při střelbě. Osádku tvořilo 5 mužů: řidič, dělovod (sedící v přední části kabiny), dva nabíječi (umístění v zadní části kabiny) a střelec (ve zvláštní kabince u zbraně). Protiletadlový

prostředek umožňoval střelbu na vzdušné a pozemní cíle za pochodu, a to jednak při krátkém zastavení vozidla, jednak při jízdě. Mimo to bylo možné vést palbu z palebného postavení po složení dvojkanónu na zem.

Výrobu PLdvK vz. 53/59 zabezpečoval v letech 1959–1961 závod Kubra Trenčín. Výroba dosáhla celkem 950 kusů, z nichž bylo na počátku 60. let 250 kusů odprodáno do bývalé Jugoslávie. Pro potřeby ČSLA, ale i dodávek do zahraničí byla výroba mírně vylepšené verze (vz. 53/59 B) obnovena na počátku 70. let v plzeňské Škodovce. Plných 500 kusů z této produkce bylo určeno pro Jugoslávii. Kanóny tvořily v ČSLA výzbroj protiletadlových dělostřeleckých baterií motostřeleckých a tankových pluků. Bojového nasazení se jim dostalo v 90. letech v době války v bývalé Jugoslávii, kdy tato vozidla používaly všechny bojující strany.

 

Motor: čtyřdobý vzduchem chlazený vznětový řadový šestiválec Tatra 912 OHV

výkon: 72,1 kW (98 k)

objem: 7413cm3

Bojová hmotnost: 10 300 kg

Max. rychlost: 60 km/h

Max. dojezd: 500 km

Dálkový dosah střelby (vzdušné/pozemní cíle): 3000/2000 m

Výškový dosah střelby: 3000 m

Rychlost střelby: 650 ran/min

Výrobce: Škoda Plzeň

Rok výroby: 1971

 

Michal Burian

 

Aktuálně



Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

14. 07. 2025
V pondělí 7. července oficiálně odstartoval první ročník dobrovolného vojenského cvičení pro…
Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

12. 07. 2025
Příměstský mediální tábor Akademie ČTK Zuřivý reportér se letos konal už popáté.…
V dílnách Armádního muzea dva týdny pracovaly studentky střední školy v Hellichově ulici. Pokračují tak v zavedené spolupráci

V dílnách Armádního muzea dva týdny pracovaly studentky střední školy v Hellichově ulici. Pokračují tak v zavedené spolupráci

11. 07. 2025
Studentky druhého ročníku Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické…
Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…
Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…