Cvičná vojenská letadla ve sbírce VHÚ: letouny po roce 1945

Cvičná vojenská letadla ve sbírce VHÚ: letouny po roce 1945

19. 08. 2020

Většina typů používaných v československém vojenském letectvu krátce po 2. světové válce vycházela ze zahraničních konstrukcí. U cvičných letadel, až na malé výjimky, šlo zpravidla o pokračování protektorátní výroby pro účely našeho letectva. Řada těchto strojů pak nalezla své místo ve sbírce Vojenského historického ústavu Praha.  V této galerii vám představujeme také cvičné letouny dalšího období, pro které byly typické už i stroje ryze československé výroby.

K nejhodnotnějším exponátům patří bezesporu cvičný proudový Messerschmitt Me-262 B Schwalbe, po válce u nás označovaný jako Avia CS-92, který má v podsbírce i svůj jednomístný protějšek Avii S-92.

Obdobně je tomu i u dalších vojenských typů jako jsou Avie CS-199 a S-199, což byly čs. verze válečného Messerschmittu Bf 109 a Avie CB-33 s Avií B-33. Tak se označovaly v Československu vyráběné sovětské bitevní letouny Iljušin UIl-10/Il-10.

Kolekci proudových cvičných letounů první generace pak ještě pro srovnání doplňuje velice rozšířený americký Lockheed T-33, navazující na svého válečného předchůdce P-80 Shooting Star.

Z poválečných letadel měly pro náš letecký výcvik velký význam původně německé Bückery Bü 131 a Bü 181 v armádě označované jako Aero C-104 a Zlín C-106. Na ně pak navázaly již domácí letouny řady Trenér. Počínaje zlínskou C-5, přes velmi rozšířené a oblíbené C-105 až po posledního armádního trenéra C-305 Trener Master. Tyto letouny pomohly našim pilotům posunout základní výcvik na vyšší úroveň nejen u vojenských útvarů, ale později i v aeroklubech. Pro navazující pokračovací výcvik pak byly určeny původně sovětské Jak-11 u nás licenčně stavěné jako Let C-11.

Mnohem komplexnějšího školení se pak ale našim vojenským pilotům dostalo zavedením proudových letounů Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros čs. konstrukce i výroby. Ve sbírce VHÚ jsou tyto slavné stroje zastoupeny téměř ve všech vyráběných verzích, včetně prototypů.

Bojový výcvik našich vojenských pilotů pak významnou měrou umožňovaly také sovětské dvoumístné letouny Mikojan Gurjevič MiG-15 UTI, MiG-21 U, dále Suchoj Su-7 U a Iljušin UIL-28. Ty jsou ve sbírce zastoupeny včetně několika variant.

Tento velice stručný výčet dvoumístných letounů našeho vojenského letectva by nebyl úplný bez speciálních vrtulníků upravených pro dvojí řízení. Jsou jimi licenční polský WSK SM-1 MU (Mil Mi-1 MU) a sovětský Mil Mi-24 DU. Oba tyto stroje sloužily k výcviku našich vrtulníkových letců a jsou uloženy v depozitáři VHÚ.

JS

Aktuálně



Japonsko po roce 1945: krize a následný vzestup, opět díky válce

Japonsko po roce 1945: krize a následný vzestup, opět díky válce

24. 09. 2020
Média zpravidla od srpna do počátku září věnují pozornost svržení atomových bomb…
Na státní svátek v pondělí 28. září jsou muzea VHÚ ve Kbelích a Lešanech otevřena

Na státní svátek v pondělí 28. září jsou muzea VHÚ ve Kbelích a Lešanech otevřena

24. 09. 2020
V pondělí 28. září 2020, na státní svátek, jsou otevřena dvě muzea…
Dramatické dny v září 1938 a ústup z nejsevernějších kasáren

Dramatické dny v září 1938 a ústup z nejsevernějších kasáren

20. 09. 2020
Město Rumburk se sice do české vojenské historie zapsalo především 21. května…
Výstava v Praze 6 přibližuje osudy našich vojáků v zahraničí ve válečném roce 1940

Výstava v Praze 6 přibližuje osudy našich vojáků v zahraničí ve válečném roce 1940

17. 09. 2020
Druhá světová válka vypukla 1. září 1939 a rok 1940 byl tak…
Vzpomínka na Václava Šorela, spisovatele i leteckého propagátora

Vzpomínka na Václava Šorela, spisovatele i leteckého propagátora

15. 09. 2020
V sobotu 12. září 2020 zemřel ve věku 83 let Václav Šorel, spisovatel,…