Aero L-159.5831, výr. č. 5831

Aero L-159.5831, výr. č. 5831

První diskuze o potřebě bojového letounu domácí výroby proběhla mezi zainteresovanými stranami již v roce 1992. Na základě dohody mezi armádou a výrobcem, firmou Aero Vodochody, byla vypracována studie na nový lehký bojový letoun ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Návrh v maximální možné míře koncepčně vycházel z L-59 a od počátku byl řešen jako víceúčelový bojový letoun. Na prototypu, který vycházel právě z L-59, byly provedeny všechny nutné úpravy zejména v oblasti trupu letounu (odlišné tvarování přídě pro montáž radiolokátoru, prodloužení trupu za kabinou osádky z důvodu zachování těžiště a některé další). Stroj dostal novou silnější pohonnou jednotku motor konsorcia ITEC F-124-GA-100. Technický vývoj probíhal v letech 1994 až 1997 v Aeru, kdy byl dokončen první prototyp. V červenci 1997 bylo pro potřeby armády ČR objednáno celkem 72 jednomístných bojových strojů, jež byly po nezbytných zkouškách zařazeny v roce 2000 do výzbroje na základnách v Čáslavi a v Náměšti nad Oslavou. V rámci nové koncepce vzdušných sil byl počet používaných letounů snížen na 24 strojů zařazených do stavu 211. taktické letky dislokované na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. V Leteckém muzeu VHÚ vystavený dvoumístný prototyp letounu Aero L-159 výrobního čísla 5831 byl přednostně dokončován v roce 1994. Byl určen primárně k odzkoušení integrace nové pohonné jednotky a dalších systémů. Poprvé byl představen při slavnostním roll-outu dne 12. června 1997, za účasti všech zainteresovaných dodavatelských firem. Zálet se uskutečnil 2. srpna 1997, pilotem byl firemní šéfpilot Miroslav Schutzner. Prototyp 5831 se podílel na velké části letových zkoušek, podnikové zkoušky absolvoval za velmi intenzivního využití až do roku 2000. Odlétalo se na něm nejpodrobnější měření letových výkonů a letových vlastností. Zásadní bylo jeho využití při ověřování nesení a odpalu zbraní. Stroj sloužil dále jako podpora jednomístného prototypu při vojskových zkouškách a byl vystavován na celé řadě leteckých výstav a aerosalónů. Letoun dolétal 23. června 2003 s celkovým náletem 837 hod 50 min, při 1 589 startech.

Do sbírek VHÚ se dostal koupí v roce 2009. Z Vodochod byl přivezen 15. dubna 2010 a do slavnostního otevření LM sestaven pracovníky Aera.


Technická data
Motor: ITEC F-124-GA-100 o tahu 28 kN
Rozpětí: 9,54 m
Délka: 12,72 m
Hmotnost prázdného letounu: 4 350 kg
Max. vzletová hmotnost: 8 000 kg
Maximální rychlost: 936 km/h
Dostup: 13 200 m
Dolet: 1 570 – 2 530 km

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…